Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Skład Rady Miejskiej
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-13 10:07:46 przez Zasilenie Danymi
Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd
RADA MIEJSKA W SŁAWIE
67-410 Sława, ul. Henryka Pobożnego 10
tel. 068 356-62-02
fax. 068 356-62-02
tel. 068 356-62-02
fax. 068 356-62-02
WŁAŚCIWOŚCI RADY MIEJSKIEJ
- Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
- Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
- Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
- Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
- Do wewnętrznych organów Rady należą:
- Przewodniczący,
- 2 Wiceprzewodniczących,
- Komisja Rewizyjna,
- Komisje stałe, wymienione w Statucie,
- Doraźne komisje do określonych zadań.
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
Oprócz uchwał Rada może podejmować:
Oprócz uchwał Rada może podejmować:
- postanowienia proceduralne,
- deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
- oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
- apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
- opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
- Uchwalanie Statutu Gminy.
- Ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
- Powoływanie i odwoływanie Skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza – na wniosek Burmistrza.
- Uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu.
- Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
- Uchwalanie programów gospodarczych.
- Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki.
- Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.
- Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:
- Określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.
- Emitowania obligacji oraz określania zasad i zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza.
- Zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów.
- Ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym.
- Zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Miejską.
- Tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
- Określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania.
- Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.
- Podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych.
- Podejmowanie uchwał w sprawach: herbu miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników.
- Nadawanie honorowego obywatelstwa miasta.
- Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miejskiej.