Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Regulamin organizacyjny
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-05-17 12:31:25 przez Remigiusz Bachorski
Akapit nr - brak tytułu
Regulamin jest załącznikiem do zarządzenia nr 0050.15.2014
REGULAMIN URZĘDU MIEJSKIEGO W SŁAWIE
REGULAMIN URZĘDU MIEJSKIEGO W SŁAWIE
Dział I
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA URZĘDU
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa organizację wewnętrzną Urzędu Miejskiego w Sławie zadania oraz zasady ich realizacji.
§ 2. Ilekroć dalej jest mowa o:
1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sława;
2) radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Sławie.;
3) regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Sławie;
4) sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Sława;
5) skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Sława;
6) statucie – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Sława.;
7) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Sławie;
8) ustawie – należy przez to rozmieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.);
9) burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Sławy;
10) zastępcy burmistrza – należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Sławy.
§ 3. Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 4. Siedzibą urzędu jest miasto Sława;
§ 5. Urząd realizuje zadania:
1) własne gminy wynikające z ustawy;
2) zlecone i powierzone z zakresu działania organów administracji rządowej;
3) wynikające z porozumień zawartych między gminą a jednostkami samorządu terytorialnego;
4) pozostałe, w tym określone statutem, uchwałami rady i zarządzeniami burmistrza.
§ 6. 1. Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. Przebieg czynności biurowych i kancelaryjnych regulowany jest ponadto regulaminem oraz zarządzeniami burmistrza.
§ 7. Funkcjonowanie urzędu opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, hierarchicznego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 8. 1. Pracą urzędu kieruje burmistrz.
2. Burmistrz wykonuje swoje obowiązki przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza, skarbnika, kierowników referatów oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy.
§ 9. 1. W urzędzie zatrudnia się pracowników na podstawie:
1) wyboru;
2) powołania;
4) umowy o pracę.
2. Określone przez burmistrza zadania mogą być wykonane na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
Rozdział 2
Zasady sprawowania funkcji kierowniczych
§ 10. 1. Urzędem kieruje burmistrz przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika.
2. Burmistrz jako kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Do wyłącznej kompetencji burmistrza należy:
1) kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem i udzielanie upoważnień w tym zakresie;
3) projektowanie i realizacja strategii rozwoju gminy;
4) określanie polityki kadrowej i płacowej;
5) zatwierdzanie zakresu czynności i odpowiedzialności pracowników oraz ocena kadry kierowniczej urzędu;
6) udzielanie pełnomocnictw procesowych;
7) wykonywanie uchwał rady oraz przedkładanie na sesję sprawozdań z ich wykonania;
8) prowadzenie gospodarki finansowej gminy;
9) pełnienie funkcji szefa obrony cywilnej gminy i nadzór nad wykonywaniem zadań związanych z obronnością;
10) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
11) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla burmistrza przepisami prawa, regulaminem oraz uchwałami rady.
§ 11. Wykonując wyznaczone przez burmistrza zadania, zastępca burmistrza zapewnia w powierzonym mu zakresie, kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań gminy.
§ 12. 1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2. Pod nieobecność burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje zastępca burmistrza, o ile burmistrz nie zarządzi inaczej.
3. Pod nieobecność burmistrza i zastępcy burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje, sekretarz gminy, lub właściwy kierownik referatu, o ile burmistrz nie zarządzi inaczej.
4. Burmistrz może upoważnić innych pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1.
5. Wykaz upoważnień, o których mowa w ust. 4, prowadzi Referat Organizacyjny .
§ 13. 1. Skarbnik zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań urzędu w zakresie spraw finansowych, sprawując kierownictwo, kontrolę i nadzór nad działalnością referatów oraz innych jednostek organizacyjnych realizujących te zadania.
2. Do zadań skarbnika należy w szczególności:
1) przygotowanie projektu budżetu oraz bieżący nadzór nad jego wykonaniem przez gminne jednostki organizacyjne;
2) nadzorowanie wykonania obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości i obsługi księgowej budżetu;
3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4) dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
5) dokonywanie kontroli kompletności i rzetelności sporządzonych dokumentów dot. operacji gospodarczych i finansowych;
6) kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych; nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości budżetowej;
7) przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i bieżących informacji o sytuacji finansowej gminy;
8) opiniowanie projektów uchwał rady wywołujących skutki finansowe dla gminy;
9) wykonywanie zadań kierownika referatu finansowo-budżetowego;
10) dokonywanie kontroli funkcjonalnej i bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w przypisanym zakresie;
11) wykonywanie innych zadań na polecenie burmistrza lub zastępcy burmistrza.
§ 14. 1. Sekretarz prowadzi sprawy gminy powierzone przez burmistrza w określonym zakresie, w szczególności zapewnia właściwą organizację pracy urzędu i bieżącą kontrolę osób zatrudnionych w urzędzie.
2. Do zadań sekretarza należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów i innych aktów wewnętrznych w zakresie organizacji urzędu;
2) nadzór nad poprawnością projektów przygotowanych pism, decyzji oraz projektów aktów prawnych burmistrza i rady;
3) usprawnianie pracy urzędu i nadzór nad doskonaleniem kadr;
4) kontrola dyscypliny pracy;
5) kontrola gospodarowania mieniem na terenie urzędu;
6) nadzór nad bezpieczeństwem, higieną i ochroną przeciwpożarową w urzędzie;
7) nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej i terminowego załatwiania interpelacji, skarg i wniosków;
8) organizacja i koordynowanie spraw związanych z wyborami i referendami;
9) monitorowanie i koordynacja systemu kontroli zarządczej;
10) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników urzędu bezpośrednio podległych;
11) pełnienie funkcji kierownika urzędu w razie nieobecności burmistrza i zastępcy burmistrza;
12) wykonywanie innych zadań na polecenie burmistrza lub zastępcy burmistrza.
§ 15. 1. Referatami kierują kierownicy.
§ 16. 1 Kierownicy referatów oraz pracownicy na stanowiskach samodzielnych odpowiedzialni są przed burmistrzem za sprawną i zgodną z prawem realizację zadań referatu i stanowiska.
2. Kierownicy referatów w zakresie wskazanym przez burmistrza, wykonują obowiązki zwierzchnika służbowego wobec podległych im pracowników.
3. Do zakresu zadań kierowników pracy należy w szczególności:
1) nadzorowanie terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw należących do referatu;
2) zapewnianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych podległych im pracowników;
3) bieżąca ocena wykonanej pracy przez podległych pracowników i występowanie z wnioskami w ich sprawie (zatrudnienie, nagrody, kary, awanse);
4) zapewnianie przestrzegania przez podległych pracowników porządku i dyscypliny pracy, w tym racjonalnego wykorzystania czasu pracy;
5) przedkładanie projektu podziału zadań między podległymi pracownikami;
6) podejmowanie działań korygujących organizację pracy w kierunku poprawy jej jakości;
7) nadzorowanie przestrzegania przepisów na stanowiskach pracy, w tym przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz o ochronie przeciwpożarowej, o dostępie do informacji publicznej oraz o zamówieniach publicznych;
8) dbałość o powierzone mienie;
9) podejmowanie inicjatyw w zakresie wydawania przepisów gminnych bądź innego uregulowania określonych spraw, należących do zakresu działania referatu, współdziałanie w opracowywaniu projektów uchwał rady, zarządzeń burmistrza, umów, porozumień i innych aktów prawnych;
10) opracowywanie projektów budżetu w części dotyczącej zakresu działania referatu i bieżący nadzór nad realizacją uchwały budżetowej w tej części;
11) opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań z prowadzonych spraw;
12) współdziałanie z organami administracji publicznej, gminnymi jednostkami organizacyjnymi, jednostkami pomocniczymi gminy i organizacjami mieszkańców gminy;
13) wydawanie w zakresie wykonywanych zadań decyzji administracyjnych w ramach posiadanych upoważnień;
14) zapewnienie właściwej współpracy z radą, radnymi oraz organami jednostek pomocniczych gminy, w tym przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na skargi i wnioski interesantów, w trybie przewidzianym przepisami prawa;
15) organizowanie narad z podległymi pracownikami i przekazywanie zwierzchnikom służbowym informacji dotyczących spraw gminy i urzędu;
16) realizowanie zadań bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz obrony cywilnej w wymiarze wynikającym z zakresu działania referatu;
17) dokonywanie kontroli funkcjonalnej i bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w przypisanym zakresie.
§ 17. 1 W sprawach związanych z organizacją pracy kierownicy referatów podlegają służbowo sekretarzowi.
2. W przypadku gdy kierujący referatem nie może pełnić swoich obowiązków, zastępuje go wyznaczony przez niego pracownik referatu. W przypadku stanowiska samodzielnego zastępstwo wyznacza sekretarz.
§ 18. Burmistrz rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy kierownikami referatu w oparciu o propozycję rozstrzygnięć przedstawioną przez sekretarza.
§ 19. 1. Pracownik jest obowiązany do wykonywania poleceń służbowych. Jest indywidualne odpowiedzialny za wykonywanie powierzonych mu obowiązków i zadań stosownie do zakresu czynności.
2. Pracownicy są zobowiązani w szczególności do:
1) znajomości przepisów prawa materialnego, obowiązującego w powierzonym im zakresie działania;
2) właściwego stosowania przepisów prawa proceduralnego i ustrojowego, w tym instrukcji kancelaryjnej;
3) terminowego załatwiania spraw;
4) zachowywania profesjonalnej staranności w tworzeniu projektów rozstrzygnięć;
5) proponowania formy i sposobu postępowania, zapewniającego prawidłowe i szybkie załatwienie spraw;
6) sprawnego i rzetelnego załatwiania spraw obywateli;
7) prawidłowego ewidencjonowania i przechowywania akt spraw, zbiorów przepisów prawnych, rejestrów i spisów spraw, pomocy urzędowych oraz wyposażenia biurowego.
2. Pracownicy zatrudnieni w referatach pozostają w bezpośredniej zależności służbowej kierownika referatu, kierownik referatu zaś od burmistrza lub zastępcy burmistrza w zależności od hierarchii służbowej określonej w schemacie organizacyjnym urzędu.
3. Pracownik, który otrzyma polecenie służbowe z pominięciem powyższej kolejności, obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
4. Jeżeli sprawa wymaga niezwłocznego załatwienia, a zachowanie drogi służbowej jest niemożliwe lub spowodowałoby zwłokę w załatwieniu sprawy, mając na uwadze interes obywatela, pracownik winien niezwłocznie przystąpić do wykonania zadania, zawiadamiając o powyższym swego przełożonego.
5. Pracownikiem referującym (referentem sprawy) w rozumieniu regulaminu jest każdy pracownik załatwiający daną sprawę niezależnie od zajmującego stanowiska lub pełnionej funkcji.
§ 20. 1. Zakres czynności dla kierowników referatów ustala sekretarz.
2. Zakres czynności dla pracowników zatrudnionych w referatach ustala kierownik referatu w oparciu o propozycję sekretarza.
3. Zakres czynności dla pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy ustala burmistrz.
§ 5. Szczegółowy zakres czynności zastępcy burmistrza, sekretarza, skarbnika, kierowników referatów i pozostałych pracowników urzędu określa burmistrz.
Rozdział 3
Struktura organizacyjna urzędu
§ 21. 1. W urzędzie tworzy się następujące jednostki organizacyjne;
1) referat;
2) samodzielne stanowisko.
2. Utworzeniem referatu lub samodzielnego stanowiska zarządza burmistrz.
3. W urzędzie funkcjonują: Urząd Stanu Cywilnego, Stanowisko Obsługi Rady, Punkt Obsługi Interesanta, Biuro Ochrony Informacji Niejawnych oraz Straż Miejska.
4. W celu realizacji określonych zadań w urzędzie, burmistrz może powołać zespoły i komisje zadaniowe.
§ 22. 1. Referat jest podstawową jednostką organizacyjną, zatrudniającą co najmniej 2 pracowników zajmujących się tymi samymi kategoriami spraw lub kilkoma zbliżonymi przedmiotowo kategoriami spraw, jeżeli ich realizacja w jednym referacie ułatwia prawidłowe zarządzanie.
2. Referatem kieruje kierownik.
3. W przypadkach uzasadnionych wielością realizowanych przez referat zadań burmistrz może utworzyć stanowisko zastępcy kierownika.
4. W referatach, gdzie brak etatowego zastępcy, w czasie nieobecności kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§ 23. 1. Samodzielne stanowisko jest najmniejszą jednostką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia struktury realizującej jedną kategorię spraw.
2. Samodzielne stanowisko może być tworzone w ramach referatu lub poza ich strukturą.
§ 24. W urzędzie tworzy się:
1) Referat Finansowo-Budżetowy (Znak: FB);
2) Referat Organizacyjny (Znak: ORG);
3) Referat Techniczno-Inwestycyjny i Architektury (Znak: TIA);
4) Referat Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich (Znak: USC i SO);
5) Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska (Znak: ROŚ);
6) Referat Gospodarki Mieszkaniowej (Znak: GM);
7) Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy (Znak: RLP);
8) Straż Miejska (Znak: SM);
9) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (Znak: BO);
10) Samodzielne Stanowisko Radca Prawny (Znak: RP);
11) Samodzielne Stanowisko do spraw Obsługi Rady (Znak: OR);
12) Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego (Znak: AW).
§ 25. W urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
1) Kierownika Referatu Finansowo-Budżetowego, którym jest skarbnik;
2) Zastępcy Kierownika Referatu Finansowo- Budżetowego, który jest zastępcą skarbnika;
3) Kierownika Referatu Organizacyjnego;
4) Kierownika Referatu Techniczno-Inwestycyjnego i Architektury;
5) Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich;
6) Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego;
7) Kierownika Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska;
8) Kierownika Referatu Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy;
9) Komendanta Straży Miejskiej;
10) Zastępcy Komendanta Straży Miejskiej.
§ 26. Zadania i czynności wspólne dla wszystkich referatów i samodzielnych stanowisk są następujące:
1) opracowywanie propozycji do projektu budżetu gminy oraz współdziałanie z innymi komórkami w zakresie sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego;
2) opracowywanie szczegółowego preliminarza budżetowego nadzorowanego referatu;
3) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań zawartych w budżecie gminy;
4) współdziałanie z jednostkami i organizacjami tak z terenu gminy, jak i z zewnątrz;
5) opracowywanie propozycji do projektów programów rozwoju w zakresie swojego działania;
6) przygotowanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań;
7) realizacja zadań dotyczących obronności kraju, w tym obrony cywilnej w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, zarządzania kryzysowego przypisanych burmistrzowi w obszarze przypisanym referatowi/samodzielnemu stanowisku w tym współpraca z Referatem Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich;
8) wykonywanie niezbędnych opracowań i realizacja czynności organizacyjnych mających na celu przygotowywanie urzędu do działania w stanie zagrożenia państwa i wojny;
9) rozpatrywanie wniesionych do urzędu skarg, odpowiednio do merytorycznego zakresu swego działania;
10) wydawanie zaświadczeń w sprawach związanych z merytoryczną działalnością nadzorowanego referatu;
11) opracowywanie sprawozdawczości statystycznej z zakresu czynności i funkcji realizowanych przez referat;
12) współdziałanie w wykonywaniu zadań i prac doraźnie podejmowanych bądź zlecanych do realizacji burmistrzowi;
13) realizacja tematyczna i odpowiedzialność merytoryczna za przygotowanie i aktualizację treści zawartej na stronie internetowej gminy i w BIP-ie wynikających z realizacji zadań, stała współpraca z informatykiem;
14) stwarzanie warunków do szybkiego rozwoju gospodarczego gminy sprzyjających kreowaniu miejsc pracy;
15) operacyjne reagowanie w sytuacjach awaryjnych i zdarzeń losowych dot. infrastruktury gminnej;
16) wykonywanie na zlecenie burmistrza innych czynności w zakresie objętym jego kompetencją.
§ 27. Do zakresu działania Referatu Finansowo-Budżetowego (FB) należy w szczególności:
1) opracowywanie projektu budżetu gminy;
2) opracowywanie szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu;
3) przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
4) zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu;
5) opracowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie;
6) rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych;
7) finansowanie powiązanych z budżetem gminy jednostek organizacyjnych oraz prowadzenie bieżącego nadzoru nad ich gospodarką finansową;
8) planowanie środków budżetowych na dotacje dla gminnych jednostek organizacyjnych oraz bieżąca kontrola ich wydatkowania;
9) dokonywanie okresowych analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej gminy i sporządzanie materiałów w tym zakresie oraz referowanie o powyższym na posiedzeniach organów samorządu;
10) nadzór nad rachunkowością budżetową prowadzoną przez jednostki organizacyjne objęte budżetem gminy;
11) prowadzenie rachunkowości urzędu, rachunkowości jednostek oświatowych prowadzonych przez gminę, rachunkowości budżetu gminy, rachunkowości podatków i opłat, a także sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu gminy;
12) zaliczanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach wsi do innego okręgu podatkowego niż określony dla gminy na podstawie upoważnień zawartych w ustawie o podatku rolnym;
13) zapewnienie powszechności opodatkowania poprzez pobieranie podatku: od środków transportu, rolnego, leśnego i od nieruchomości;
14) nadzór nad bieżącym pobieraniem i odprowadzaniem do budżetu opłaty skarbowej, targowej, miejscowej, od posiadania psów i innych stanowiących dochody gminy;
15) podejmowanie działań na rzecz pełnej realizacji wpływów na poczet należności budżetowych z tytułu podatków i opłat oraz likwidacji zaległości podatkowych;
16) wystawianie upomnień oraz tytułów wykonawczych bezzwłocznie po upływie terminów płatności rat podatkowych i opłat terenowych a także zobowiązań;
17) stosowanie ulg i umorzeń w podatkach i opłatach od ludności w ramach posiadanych uprawnień;
18) wydawanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatnika w zakresie podatków lokalnych;
19) terminowe i wyczerpujące załatwianie wpływających od ludności skarg, odwołań i podań w sprawach podatków i opłat;
20) sporządzanie i wydawanie informacji pracownikom urzędu o osiągniętych przez nich dochodach – PIT 11;
21) obsługa kasowa budżetu;
22) uzgadnianie spisów inwentaryzacyjnych;
23) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia;
23) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbami i Urzędami Skarbowymi;
24) obsługa księgowa Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
25) wydawanie i rozliczanie druków ścisłego zarachowania (kwitariusze, mandaty, bloczki opłaty targowej itp.).
26) przeprowadzanie planowanych kontroli działalności komórek organizacyjnych urzędu i jednostek organizacyjnych gminy według zatwierdzonego przez burmistrza planu kontroli;
27) opracowywanie okresowych planów kontroli w układzie przedmiotowo‑podmiotowym;
28) przeprowadzanie doraźnych kontroli w jednostkach wymienionych w pkt. 26;
29) kontrola wykonania zaleceń pokontrolnych;
30) opracowywanie sprawozdań z działalności kontrolnej oraz prezentacja jej wyników przed organami gminy;
31) wskazywanie burmistrzowi przyczyn występujących nieprawidłowości, propozycji i sposobów zapobiegania im oraz ich eliminacji;
32) zabezpieczenie dowodów i przygotowanie materiałów kwalifikujących sprawę do skierowania na drogę postępowania prokuratorskiego lub sądowego;
33) kontrola właściwego wykorzystania przyznanych z budżetu gminy dotacji na realizację zadań własnych gminy;
34) systematyczna ocena systemu kontroli zarządczej i przedstawianie burmistrzowi propozycji zmian w jego funkcjonowaniu.
§ 28. Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego (ORG) należy w szczególności:
1) obsługa gospodarcza urzędu;
2) zaopatrywanie pracowników urzędu w materiały biurowe i środki czystości;
3) prenumerowanie dzienników, czasopism oraz zakup wydawnictw specjalistycznych;
4) obsługa urządzeń biurowych;
5) nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości w pomieszczeniach budynku;
6) dekorowanie siedziby urzędu z okazji świąt i rocznic;
7) przygotowywanie dużej sali wg potrzeb rady miejskiej oraz małej sali na potrzeby burmistrza
i protokołowanie jego spotkań;
8) zapewnienie obsługi kancelaryjnej urzędu, sekretariatu burmistrza, zastępcy burmistrza i se-
kretarza;
9) przyjmowanie, rozdział i wysyłka korespondencji;
10) zamawianie tablic urzędowych, pieczęci, ich wydawanie i brakowanie;
11) prowadzenie rejestru zarządzeń burmistrza, wydawanych upoważnień i pełnomocnictw;
12) organizacja przyjmowania i załatwiania skarg, wniosków, postulatów i listów obywateli;
13) prowadzenie spraw kadrowych pracowników urzędu, kierowników gminnych jednostek or-
ganizacyjnych, przedszkola, publicznych szkół podstawowych, gimnazjum i zespołu szkół,
w tym z naborem kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze;
14) organizowanie służby przygotowawczej i okresowej oceny kwalifikacyjnej w urzędzie
15) organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów;
16) sporządzanie wniosków o staże, prace interwencyjne, roboty publiczne i prace społecznie
użyteczne;
17) prowadzenie programu Płatnik na rzecz pracowników urzędu, i jednostek oświatowych;
18) opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczą-
cych pracowników urzędu;
19) inicjowanie organizowania kursów, szkoleń dla pracowników urzędu,
20) współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi a zakresie organizacji szkoleń;
21) prowadzenie działalności socjalnej na rzecz pracowników urzędu;
22) prowadzenie ewidencji dzieci szkolnych i postępowania administracyjnego wobec rodziców
tych dzieci, które nie realizują obowiązku nauki;
23) wykonywanie zaleceń kuratorium wynikających z nadzoru pedagogicznego;
24) opracowywanie regulaminu konkursu i powoływanie komisji na stanowiska dyrektorów
oświatowych, kulturalnych i sportowych gminnych jednostek organizacyjnych;
25) przedstawianie opinii w sprawie powoływania wicedyrektora;
26) współdziałanie z kuratorium w opracowaniu oceny pracy dyrektorów szkół i przedszkola,
przedkładanie do zatwierdzenia burmistrzowi;
27) organizowanie egzaminów o awans zawodowy nauczyciela mianowanego, prowadzenie
ewidencji nauczycieli mianowanych;
28) opracowywanie zasad udzielania zniżek oraz zwalnianie od obowiązku realizacji tygodnio
wego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w
szkole;
29) udzielanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na tere
nie gminy;
30) prowadzenie sprawozdawczości SIO;
31) zwrot pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników i udzielanie im
pomocy de minimis;
32) realizacja obowiązku gminy w zakresie dowozu dzieci niepełnosprawnych realizujących
obwiązek szkolny i obowiązek nauki poza miejscem zamieszkania;
33) prowadzenie rejestrów: niepublicznych placówek oświatowych, żłobków i samorządowych
instytucji kultury;
34) realizacja zadań w oparciu o obowiązujące przepisy BHP na rzecz pracowników urzędu i
jednostek organizacyjnych gminy, w szczególności: organizowanie szkoleń, przygotowywanie szkoleń, projektów zarządzeń i instrukcji bhp, sporządzanie dokumentacji powypadkowej, organizowanie badań lekarskich, współdziałanie ze społeczną inspekcja pracy;
35) załatwianie spraw związanych z wyborami do parlamentu, organów gminy i innych organów władzy publicznej;
36) współpraca z urzędnikiem wyborczym w zakresie realizacji wyborów i referendum.
§ 29. Do zakresu działania Referatu Techniczno-Inwestycyjnego i Architektury (TIA) należy w szczególności:
1) sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
2) sporządzanie prognozy skutków wpływu ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego na
środowisko przyrodnicze oraz skutków budowy dużych obiektów handlowych w przypadku
ustalenia w planie terenów przeznaczonych pod te obiekty;
3) sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
4) wydawanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego;
5) prowadzenie rejestrów planów miejscowych, gromadzenie materiałów związanych z tymi
planami oraz właściwe ich przechowywanie;
6) wydawanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania terenu;
7) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz stwierdzenie ich
wygaśnięcia;
8) gromadzenie odpisów decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej
dotyczących zagospodarowania terenu oraz badanie ich zgodności z ustalonymi warunkami
zabudowy i zagospodarowania terenu;
9) planowanie, przygotowanie, realizacja i rozliczenie zadań inwestycyjnych i remontowych w zakresie:
a) zaopatrzenia w wodę,
b) zaopatrzenia w energię elektryczną,
c) zaopatrzenia w energię cieplną,
d) kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
e) oczyszczania ścieków komunalnych,
f) urządzeń sanitarnych,
g) wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,
h) gminnych dróg i mostów,
i) urządzeń sportowo-rekreacyjnych,
j) budownictwa komunalnego;
10) udział w opracowaniu lub aktualizacji i zatwierdzaniu programu gospodarczego gminy i generalnych koncepcji w zakresie inżynierii miejskiej;
11) udział w ustalaniu potrzeb inwestycyjnych i remontowych projektu programu gospodarczego gminy, przy uwzględnieniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i lokalnych potrzeb społecznych;
12) określanie rozmiaru inwestycji, wybór w trybie zamówień publicznych jednostki projektowej, uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych zezwalających na wykonanie robót;
13) koordynowanie spraw związanych z oceną i zatwierdzeniem projektów technicznych;
14) ustalanie kosztu inwestycji oraz udział w przygotowaniu projektu budżetu na dany rok;
15) dokonywanie wyboru wykonawcy robót w trybie zamówień i zrealizowanie umowy o wykonanie robót lub wykonanie usług;
16) przygotowywanie umów lub pełnomocnictw z zakresu obowiązków i odpowiedzialności dla inspektora nadzoru inwestorskiego;
17) sporządzanie wniosków o przyznanie pozabudżetowych środków finansowych na realizację inwestycji i remontów;
18) wykonywanie funkcji inwestora bezpośredniego w stosunku do inwestycji i remontów podejmowanych na podstawie uchwały rady i finansowanych z budżetu gminy;
19) koordynowanie działań związanych z przebiegiem robót, o których mowa w pkt 10;
20) przekazywanie do użytku inwestycji i rozliczenie jej kosztów poprzez:
a) sprawdzenie kalkulacji przedkładanych przez wykonawcę,
b) sporządzenie końcowych zestawień kosztów realizacji inwestycji i remontów,
c) wyegzekwowanie od projektanta lub wykonawcy należnych odszkodowań lub kar umownych,
d) sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie przekazania inwestycji do użytkowania,
e) organizowanie lub udział w przeglądach gwarancyjnych;
21) opiniowanie zamierzeń inwestycyjnych innych inwestorów w zakresie zgodności z planowanymi i realizowanymi inwestycjami gminnymi;
22) zapewnianie zgodności przeprowadzania w urzędzie przetargów na roboty, usługi i dostawy zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
23) opracowywanie planu przeprowadzenia zamówień publicznych w oparciu o propozycje otrzymane z poszczególnych jednostek organizacyjnych;
24) opiniowanie wniosku o rozpoczęcie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego;
25) opracowywanie ogłoszenia o zamówieniu publicznym;
26) opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
27) przeprowadzenie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego wraz z wyborem wykonawcy, o ile burmistrz nie postanowi inaczej;
28) przygotowywanie umowy o zamówienie publiczne;
29) sporządzanie sprawozdań z realizacji zamówienia publicznego;
30) kompletowanie i przechowywanie dokumentacji zamówień publicznych;
31) monitorowanie przebiegu zamówień publicznych;
32) gromadzenie informacji o charakterze planistycznym i sprawozdawczym dotyczących realizacji zamówień publicznych;
33) prowadzenie systematycznej współpracy z osobami uczestniczącymi w postępowaniu o zamówienia publiczne w zakresie sporządzania dokumentacji w okresie planowania i przygotowania postępowań;
34) współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi urzędu w opracowywaniu wniosków dotyczących środków z funduszy Unii Europejskiej, dotacji, pożyczek, kredytów i innych podobnych źródeł finansowania;
35) prowadzenie numeracji porządkowej nieruchomości i nadawanie numeracji nowym budynkom;
36) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat planistycznych;
37) współdziałania z referatami urzędu i jednostkami organizacyjnymi gminy w zapewnieniu prawidłowego stanu technicznego komunalnych zabytków mieszkaniowych, obiektów użyteczności publicznej i obiektów jednostek budżetowych;
38) współdziałanie z Referatem Rolnictwa, Ochrony Środowiska w zakresie przygotowania terenów dla budownictwa komunalnego, jednorodzinnego, letniskowego, rekreacyjnego oraz w zakresie zagospodarowania stref ochronnych i lokalizacji inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska;
39) współdziałanie z Referatem Gospodarki Mieszkaniowej w zakresie remontów i napraw budownictwa mieszkaniowego będącego w zasobach gminy.
§ 30. Do zakresu działania Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska (ROŚ) należy w szczególności:
1) tworzenie zasobów gruntów na potrzeby gminy poprzez odpłatne i nieodpłatne nabywanie od osób fizycznych i prawnych nieruchomości oraz komunalizację;
2) przygotowywanie dokumentacji do sprzedaży, oddanie w trwały zarząd, użyczenie użytkowania gruntów osobom fizycznym i prawnym;
3) wypłacanie odszkodowań za przejmowane grunty wydzielane pod budowę dróg;
4) wydawanie decyzji podziałowych i rozgraniczeniowych;
5) zlecanie podziałów oraz wycen nieruchomości przeznaczonych do zagospodarowania przez gminę;
6) korzystanie z prawa pierwokupu nieruchomości lub rezygnacja z prawa pierwokupu;
7) zawieranie umów na dzierżawę terenów i nieruchomości oraz naliczanie stosownych opłat;
8) dokonywanie okresowych kontroli wydzierżawionych nieruchomości;
9) ustalanie stawek czynszu za grunty, budynki, lokale i urządzenia;
10) opracowywanie projektów uchwał rady w sprawach: ochrony zwierząt, ochrony środowiska, ochrony przyrody, utrzymania porządku i czystości, gospodarki nieruchomościami;
11) informacja o stanie mienia;
12) plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości
13) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego
14) wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego i poświadczeń o pracy w gospodarstwie rolnym,
15) ustanawianie zakresu i warunków użytkowania, wygasania prawa użytkowania oraz prawa zarządu;
16) ustalanie opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd i użytkowanie nieruchomości;
17) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat adiacenckich;
18) opracowanie projektu planu gospodarowania gruntami rolnymi w strefach ochronnych; opracowanie planu ochrony środowiska;
19) współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu obszarów gminy, w szczególności w zakresie ochrony zwierzyny;
20) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi;
21) nakazywanie posiadaczom gruntów zniszczenia zasiewów lub zasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności;
22) sporządzanie statystyki rolniczej i udział w pracach dotyczących spisów rolnych;
23) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu choroby zakaźnej zwierząt;
24) wyznaczanie biegłego do wyceny zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej;
25) finansowanie akcji stosowania środków ochronnych i nadzoru na obszarze gminy zwalczających chorobę zaraźliwą;
26) opracowanie programu ochrony zwierząt;
27) podawanie do wiadomości publicznej zarządzeń Państwowego Lekarza Weterynarii w zakresie tymczasowych środków zmierzających do umiejscowienia choroby i nadzór nad ich wykonaniem;
28) wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;
29) wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt gospodarskich i domowych właścicielowi i przekazanie ich odpowiednio do schroniska, gospodarstwa rolnego;
30) prowadzenie ewidencji właścicieli psów;
31) wyłapywanie bezdomnych zwierząt i umieszczanie ich w przytulisku lub schroniskach;
32) załatwianie spraw związanych ze zgłoszeniem chorób, szkodników i chwastów, przyznawanie zasiłków właścicielom gruntów rolnych, którzy w wyniku występowania chorób, szkodników i chwastów ponieśli straty materialne;
33) gospodarowanie zasobami wodnymi służącymi zaspokojeniu potrzeb ludności, gospodarki, ochronie wód i środowiska związanego z zasobami gminnymi;
34) zabezpieczających, gdy spowodowana przez niego zmiana stanu wody na gruncie wpływa szkodliwie na grunty sąsiednie;
35) zatwierdzanie ugody w sprawie zmian stanu wody na gruntach na wniosek ich właścicieli;
36) utrzymanie urządzeń wodnych będących własnością gminy;
37) współdziałanie z komórką ds. zarządzania kryzysowego w przygotowaniu planów ochrony przed powodzią oraz suszą;
38) udział w pracach gminnego zespołu reagowania kryzysowego w zakresie ochrony przed powodzią;
39) opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej spółkom wodnym, zgodnie z przepisami o finansach publicznych dotyczących dotacji przedmiotowych, na wykonanie urządzeń melioracji wodnych na warunkach określonych w prawie wodnym;
40) współpraca ze spółkami wodnymi i LZMiUW w Zielonej Górze i RZGW we Wrocławiu i IMGW w Warszawie;
41) utrzymanie cieków melioracji szczegółowej należącej do gminy;
42) wyznaczanie za odszkodowaniem, na części nieruchomości przyległej do wód, dostępu do wody objętej powszechnym korzystaniem;
43) opiniowanie wniosków o wydanie pozwoleń wodnoprawnych, opiniowanie zrzutu wód opadowych i roztopowych;
44) prowadzenie czynności związanych z przygotowaniem projektu uchwały rady gminy w sprawie wykazu kąpielisk na terenie gminy;
45) prowadzenie i aktualizacja ewidencji kąpielisk na terenie gminy;
46) nadzór nad przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków na terenie gminy;
47) udzielanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzenia ścieków;
48) uchwalanie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sława;
49) zapewnienie czystości i porządku na terenie gminy oraz tworzenie warunków niezbędnych do ich utrzymania poprzez planowanie budowy, utrzymanie i eksploatację instalacji i urządzeń do
odzysku lub unieszkodliwienia odpadów komunalnych;
50) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróż niania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjne;
51) prowadzenie ewidencji zawartych umów na wywóz nieczystości ciekłych przez właścicieli nieruchomości;
52) prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu
rozwoju sieci kanalizacyjnych;
53) utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych należących do gminy i na innych terenach określonych w ustawie poprzez:
a) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
b) uprzątanie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń;
54) nadzór na realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości określonych w art. 5 ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminie;
55) nadzór nad prowadzeniem zadań powierzonych, dotyczących wysypisk komunalnych, szaletów publicznych;
56) wydawanie zezwoleń na świadczenie usług przez przedsiębiorców w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
57) wydawanie decyzji w sprawie zastępczego wywozu nieczystości ciekłych;
58) sporządzanie sprawozdań z krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych;
59) opiniowanie programów gospodarki odpadami opracowanych przez wytwórców odpadów nie bezpiecznych;
60) opiniowanie wniosków o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów;
61) podejmowanie czynności prawnych w przypadkach stwierdzenia naruszeń przepisów ustawy o odpadach;
62) sporządzanie sprawozdań na potrzeby GUS i innych jednostek, z zakresu:
a) ochrony środowiska,
b) gospodarki odpadami,
c) drogownictwa,
d) ustawy o gospodarce nieruchomościami,
e) rolnictwa;
63) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
64) prowadzenie edukacji ekologicznej, współpraca ze szkołami i Ligą Ochrony Przyrody;
65) opiniowanie projektów prac geologicznych;
66) opiniowanie wniosków o udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin, uzgadnianie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż i bezzbiornikowe magazyno-
wanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
67) opiniowanie planu ruchu zakładu górniczego;
68 )współdziałanie w zalesianiu gruntów osób fizycznych;
69) opiniowanie wniosków: o przyznanie dotacji na zalesienie gruntów, o uznanie lasu za ochronny;
70) wykładanie do publicznego wglądu projektu uproszczonego planu urządzenia lasu z powiadamianiem o tym fakcie właścicieli lasów;
71) przeprowadzanie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
72) prowadzenie bazy OOŚ – www.bazaoos.gdos.gov.pl,;
73) nakładanie obowiązków dotyczących zapobiegania, ograniczenia lub monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
74) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością burmistrza;
75) sporządzanie gminnych programów ochrony środowiska uwzględniających wymagania określone w polityce ekologicznej państwa;
76) sporządzanie raportów z wykonania programów i przedstawianie ich radzie;
77) gromadzenie informacji uproszczonych o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska i okresowe przedkładanie ich marszałkowi - prowadzenie bazy azbestowej www.bazaazbestowa.gov.pl
78) wykonywanie okresowych pomiarów poziomów w środowisku substancji wprowadzanych
w związku z eksploatacją dróg gminnych;
79) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz z zakresu referatu ROŚ znajdują-
cych się w posiadaniu burmistrza;
80) prowadzenie rejestru informacji o środowisku: www.bip.slawa.pl/srodowisko/21/
81) prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach zawierających informa-
cje o środowisku i jego ochronie;
82) udzielanie pomocy organizacjom ekologicznym w ich działalności w dziedzinie ochrony środowiska;
83) wydawanie decyzji na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości;
84) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów;
85) tworzenie nowych i utrzymanie w należytym stanie istniejących gminnych terenów zieleni i zadrzewień;
86) regulowanie stanów prawnych dróg gminnych;
87) wykonywanie zadań zarządcy dróg gminnych określonych w przepisach o drogach publicznych, takich jak:
a) opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
b) opracowywanie projektów planów, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
c) utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
d) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
e) koordynacja robót drogowych,
f) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
g) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
h) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,;
i) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczeniowych,
j) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
k) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
l) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
ł) sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym;
88) współdziałanie z innymi zarządcami dróg na terenie gminy w ich prawidłowym utrzymaniu oraz w ustaleniu zasad organizacji ruchu;
89) orzekanie o przywróceniu do stanu pierwotnego pasa drogowego drogi gminnej lub zarezerwowanego terenu w razie jego naruszenia;
90) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe, sporządzanie założeń i planów w tym zakresie, współpraca z przedsiębiorstwami energetycznymi;
91) transport – wydawanie pozwoleń i licencji na wykonywanie transportu;
92) nadzór nad pracami wykonywanymi przez pracowników gospodarczych urzędu,
93) nadzór nad pracami społecznie użytecznymi i robotami publicznymi;
94) opracowanie „rzeczowej” części specyfikacji istotnych warunków zamówienia na zadania będące we właściwości referatu;
95) udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości referatu;
96) współpraca z Referatem Techniczno-Inwestycyjnym i Architektury w zakresie zgodności zbywanych nieruchomości z planem zagospodarowania przestrzennego;
97) współpraca z Referatem Gospodarki Mieszkaniowej w zakresie doraźnej pomocy w pracach remontowych i napr