ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XVI/122/11Drukuj informacjęAkt prawny: XVI/122/11

Szczegóły informacji

XVI/122/11

Rodzaj: Uchwała

Status: Nieobowiązujący

Sesja: XVI

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: 29 grudnia 2011

Data podjęcia/podpisania: 2011-12-15

Tytuł aktu:

w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania

Utracił moc przez:

LXI/438/23

Na podstawie:

Na podstawie art. 18ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), oraz na podstawie art. 9a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r., o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r., Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.) uchwala się co następuje:

Treść:

§ 1. Przyjmuje się tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, działającego na terenie gminy Sława, oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania, których treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Sławy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni, od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
 
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVI/122/11
Rady Miejskiej w Sławie
z dnia 15 grudnia 2011 r.
 
Tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania.
Podstawą prawną działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie jest:
1. ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z poźn. zm.).
2. ustawa z dnia 29 lipca 2005 r., o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005. Nr 180, poz. 1493 z 2009 r., poz. 1589 oraz z 2010 r., Nr. 28, poz. 146 z późn. zm.).
3. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).
4. Uchwała Nr XXVIII/191/08 Rady Miejskiej w Sławie, z dnia 25 września 2008 r. w sprawie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008 – 2012.
§ 1. Postanowienia ogólne
Tryb i sposób powoływania i odwoływania Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego.
1. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele instytucji związanych z realizacją zadań na rzecz pomocy osobom indywidualnym, rodzinom, grupom problemowym bądź środowisku. Są to osoby z różnych grup zawodowych reprezentujący instytucje publiczne, odpowiedzialne za realizację zadań, między innymi:
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Sławie,
- Sąd Rejonowy we Wschowie – Zespół Kuratorów Służby Sądowej,
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sławie,
- Placówki Medyczne w Sławie,
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Sławie,
- Komisariat Policji w Sławie,
- Placówki Oświatowe,
- Inne instytucje i organizacje pozarządowe działające na rzecz pomocy rodzinie.
2. Odwołanie członków zespołu interdyscyplinarnego następuje w wyniku:
- na wniosek członka Zespołu,
- na wniosek podmiotu którego jest przedstawicielem,
- na wniosek przewodniczącego Zespołu w uzasadnionych przypadkach.
Warunkiem przystąpienia instytucji do Zespołu Interdyscyplinarnego jest podpisanie porozumienia instytucji z Burmistrzem, bądź wydelegowanie przez Burmistrza jednostki organizacyjnej gminy, do udziału w pracach zespołu.
Osoby wchodzące w skład Zespołu Interdyscyplinarnego, współpracują ze sobą w sposób skoordynowany podczas spotkań grup roboczych, zapewniających skuteczne reagowanie na problem.
Przez problem rozumie się każdą trudną sytuację osoby, rodziny, grupy problemowej, bądź środowiska, których rozwiązanie wykracza poza kompetencje jednej instytucji i wymaga zaangażowania innych podmiotów.
§ 2. Cele Zespołu Interdyscyplinarnego
1. Pomoc osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowiskowym dysfunkcyjnym w przezwyciężeniu ich problemów.
2. Efektywne podejmowanie działań pomocowych i interwencyjnych w momencie zaistniałego problemu.
3. Współdziałanie z innymi podmiotami przy rozwiązywaniu problemów i przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
4. Rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym.
§ 3. Zadania Zespołu Interdyscyplinarnego
Cele zespołu realizowane są poprzez:
Warunkiem przystąpienia instytucji do Zespołu Interdyscyplinarnego jest podpisanie porozumienia instytucji z Burmistrzem, bądź wydelegowanie przez Burmistrza jednostki organizacyjnej gminy, do udziału w pracach zespołu.
Osoby wchodzące w skład Zespołu Interdyscyplinarnego, współpracują ze sobą w sposób skoordynowany podczas spotkań grup roboczych, zapewniających skuteczne reagowanie na problem.
Przez problem rozumie się każdą trudną sytuację osoby, rodziny, grupy problemowej, bądź środowiska, których rozwiązanie wykracza poza kompetencje jednej instytucji i wymaga zaangażowania innych podmiotów.
1. Ocenę sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny, bądź środowiska oraz możliwości realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa.
2. Udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę w rozwiązywaniu swoich problemów.
3. Podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchomienie procedury mającej na celu jej powstrzymanie.
4. Udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie.
5. Podejmowanie wspólnych działań w ramach procedury „Niebieska Karta”.
W ramach zespołu interdyscyplinarnego mogą być realizowane także:
1. tworzenie lokalnych zintegrowanych programów i kampanii profilaktycznych m. In. Z zakresu problemów uzależnień, bezrobocia, trudności wychowawczych, przestępczości i innych zagadnień lokalnej polityki społecznej.
2. Inicjowanie badań, diagnoz w tym wspólnego diagnozowania osób indywidualnych i środowiska, którego problem dotyczy oraz ekspertyz wspierających prace Zespołu Interdyscyplinarnego w danym obszarze.
§ 4. Funkcjonowanie Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup roboczych
1. Zespół Interdyscyplinarny, działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Sławie, który zapewnia jego obsługę administracyjną.
2. Prace Zespołu i grup roboczych koordynuje Przewodniczący Zespołu, Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Sławie, lub wskazany przez niego pracownik.
3. Członkami Zespołu Interdyscyplinarnego są kierownicy instytucji, które podpisały porozumienie o współpracy.
4. Członkami grup roboczych są pracownicy instytucji wskazanych w ust. 3 zgodnie ze swoimi kompetencjami określonymi w szczególnych przepisach prawa i dotyczących zakresu działań tych instytucji. Celem grup roboczych jest praca nad indywidualnymi problemami osób, rodzin, grup problemowych i środowisk.
5. Spotkania grup roboczych zwołuje się na wniosek osób, rodzin, grup problemowych, bądź środowiska, mających trudności lub wykazujących potrzebę wsparcia w rozumieniu sytuacji problemowych.
6. Wszystkich członków Zespołu i grup roboczych obowiązuje zasada tajności informacji przekazywanych w ramach prac Zespołu bądź grupy. Obowiązek ten utrzymuje się także po ustaniu członkostwa w Zespole lub grupie roboczej.
7. W celu tworzenia lokalnych zintegrowanych programów i kampanii profilaktycznych oraz lokalnej polityki społecznej, w pracach uczestniczą wszyscy członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego.
§ 5. Zwoływanie Zespołu Interdyscyplinarnego i grup roboczych
1. Zgłoszenia sprawy na posiedzenie grupy roboczej może dokonać każdy członek Zespołu lub grupy roboczej. Osoba zgłaszająca sprawę ustala z przewodniczącym skład, miejsce i termin posiedzenia grupy roboczej. Zgłoszenie odbywa się poprzez wypełnienie przez członka Zespołu i przedstawienie Przewodniczącemu Kwestionariusza zgłoszeniowego .
2. Przewodniczący Zespołu zwołuje posiedzenie grupy roboczej na podstawie kwestionariusza zgłoszeniowego, podając czas i miejsce. Zwołanie posiedzenia może mieć formę pisemną, mailową lub telefoniczną. Dopuszcza się możliwość przekazania w momencie zwoływania grupy roboczej kopii kwestionariusza zgłoszeniowego.
3. Przewodniczący zaprasza na posiedzenie grupy roboczej, przedstawicieli instytucji wskazanych w kwestionariuszu. Dopuszcza się , po konsultacji z osobą zgłaszającą sprawę, możliwość uczestnictwa na posiedzeniu przedstawiciela innej instytucji , wchodzącej w skład Zespołu, a nie wskazanej w kwestionariuszu.
4. Skład grup roboczych uzależniony jest od problemu – może być zmienny, spośród członków Zespołu Interdyscyplinarnego
5. Posiedzenie grup roboczych odbywa się w dni powszednie, w godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej . Dopuszcza się możliwość organizacji posiedzenia na terenie innych instytucji zaangażowanych w udzielanie pomocy oraz w innym terenie
6. Wszyscy członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego spotykają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, celem przedstawienia zakresu wsparcia udzielonego przez poszczególne grupy robocze.
§ 6. postępowanie na rzecz osób, rodzin, grup i środowiska
1. Grupa robocza powołana w sprawie, spotyka się minimum 2 razy.
2. Na pierwszym spotkaniu roboczym, grupa robocza ustala plan pomocy osobie, rodzinie, grupie problemowej lub środowisku, określający osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych części działań, opis zadań dla poszczególnych członków grupy roboczej, a także dla osób, rodzin, przedstawicieli grup problemowych, bądź środowiska.
3. Plan pomocy, o którym mowa w pkt 2, ustala się przy uczestnictwie osoby, rodziny, przedstawicieli grup problemowych bądź środowiska, których sprawa dotyczy. W sprawach wyjątkowych, możliwe jest określenie planu pomocy bez obecności osoby, rodziny, bądź przedstawicieli grup problemowych lub środowiska, których posiedzenie dotyczy. W tej sytuacji o wynikach posiedzenia i zobowiązaniach ze strony członków grupy roboczej zainteresowane osoby informuje się niezwłocznie.
4. Na drugim spotkaniu grupy roboczej przedstawiane są przez członków działania podjęte na rzecz osoby, rodziny, grupy problemowej lub środowiska. Istnieje możliwość zwoływania kolejnych spotkań w danej sprawie.
§ 7. Dokumentacja, monitorowanie prac Zespołu i grup roboczych
1. Przewodniczący gromadzi w celach statystycznych i ewaluacyjnych dane dotyczące m. In. ilości spraw skierowanych do grup roboczych, składu poszczególnych grup, efektów pracy grup. W oparciu o zebrane dane dokonuje oceny realizacji zadań przez grupy oraz w razie potrzeby proponuje niezbędne korekty.
2. W ramach pracy z osobą, rodziną, grupami problemowymi bądź środowiskiem gromadzona jest następująca dokumentacja:
- Kwestionariusz zgłoszeniowy – dokument potwierdzający zgłoszenie problemu do rozpatrzenia przez grupy robocze, do kwestionariusza dołączane są kopie dokumentów dostarczonych przez osobę, rodzinę, przedstawicieli grup problemowych lub środowiska ( załącznik nr. 1).
- Pisemna zgoda osoby lub pełnoletniego przedstawiciela rodziny, której sprawa ma być przekazana do rozpatrzenia, w ramach pracy grupy roboczej. Zastrzega się, że w sytuacjach wyjątkowych ( np. w przypadku zagrożenia dobra dziecka lub zgłoszenia dokonywanego przez dziecko) grupę roboczą zwołuje się w trybie natychmiastowym i bez wymaganej zgody (wzór załącznik nr. 2).
- Plan działań grupy roboczej – opis zadań dla poszczególnych członków grupy oraz osoby, rodziny, przedstawicieli grup problemowych bądź środowiska (wzór załącznik nr 3).
- Monitoring działań grup roboczych – realizacja zadań określonych w planie działań przez członków grup roboczych i osobę, rodzinę, przedstawicieli grup problemowych lub środowisk (wzór załącznik nr 4).
3. Ponadto, dokumentację posiedzenia grup roboczych stanowi lista obecności i każdorazowo oświadczenie o zachowaniu tajemnicy służbowej.
4. Dokumentacja, o której mowa w pkt. 2 i 3 jest gromadzona w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sławie.
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Sława
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Grażyna Cyran
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-12-08
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Grażyna Cyran
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-05-14 08:37:38
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Remigiusz Bachorski
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-05-14 08:37:42
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Remigiusz Bachorski
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-10-04 10:30:12
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2004 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony