ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Regulamin organizacyjny

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-05-17 12:31:25 przez Remigiusz Bachorski

Akapit nr - brak tytułu

Regulamin jest załącznikiem do zarządzenia nr 0050.15.2014


REGULAMIN URZĘDU MIEJSKIEGO W SŁAWIE
 
Dział I
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA URZĘDU
 
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa organizację wewnętrzną Urzędu Miejskiego w Sławie zadania oraz zasady ich realizacji.
§ 2. Ilekroć dalej jest mowa o:
1)   gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sława;
2)   radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Sławie.;
3)   regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Sławie;
4)   sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza  Gminy Sława;
5)   skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Sława;
6)   statucie – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Sława.;
7)   urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Sławie;
8)   ustawie – należy przez to rozmieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.);
9)   burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Sławy;
10) zastępcy burmistrza – należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Sławy.
§ 3. Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 4. Siedzibą urzędu jest miasto Sława;
§ 5. Urząd realizuje zadania:
1)   własne gminy wynikające z ustawy;
2)   zlecone i powierzone z zakresu działania organów administracji rządowej;
3)   wynikające z porozumień zawartych między gminą a jednostkami samorządu terytorialnego;
4)   pozostałe, w tym określone statutem, uchwałami rady i zarządzeniami burmistrza.
§ 6. 1. Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. Przebieg czynności biurowych i kancelaryjnych regulowany jest ponadto regulaminem oraz zarządzeniami burmistrza.
§ 7. Funkcjonowanie urzędu opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, hierarchicznego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 8. 1. Pracą urzędu kieruje burmistrz.
2. Burmistrz wykonuje swoje obowiązki przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza, skarbnika, kierowników referatów oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy.
§ 9. 1. W urzędzie zatrudnia się pracowników na podstawie:
1)   wyboru;
2)   powołania;
4)   umowy o pracę.
2.   Określone przez burmistrza zadania mogą być wykonane na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
 
Rozdział 2
Zasady sprawowania funkcji kierowniczych
§ 10. 1. Urzędem kieruje burmistrz przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika.
2. Burmistrz jako kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Do wyłącznej kompetencji burmistrza należy:
1)   kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2)   składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem i udzielanie upoważnień w tym zakresie;
3)   projektowanie i realizacja strategii rozwoju gminy;
4)   określanie polityki kadrowej i płacowej;
5)   zatwierdzanie zakresu czynności i odpowiedzialności pracowników oraz ocena kadry kierowniczej urzędu;
6)   udzielanie pełnomocnictw procesowych;
7)   wykonywanie uchwał rady oraz przedkładanie na sesję sprawozdań z ich wykonania;
8)   prowadzenie gospodarki finansowej gminy;
9)   pełnienie funkcji szefa obrony cywilnej gminy i nadzór nad wykonywaniem zadań związanych z obronnością;
10) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
11) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla burmistrza przepisami prawa, regulaminem oraz uchwałami rady.
§ 11. Wykonując wyznaczone przez burmistrza zadania, zastępca burmistrza zapewnia w powierzonym mu zakresie, kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań gminy.
§ 12. 1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2. Pod nieobecność burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje zastępca burmistrza, o ile burmistrz nie zarządzi inaczej.
3. Pod nieobecność burmistrza i zastępcy burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje, sekretarz gminy, lub właściwy kierownik referatu, o ile burmistrz nie zarządzi inaczej.
4. Burmistrz może upoważnić innych pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1.
5. Wykaz upoważnień, o których mowa w ust. 4, prowadzi Referat Organizacyjny .
§ 13. 1. Skarbnik zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań urzędu w zakresie spraw finansowych, sprawując kierownictwo, kontrolę i nadzór nad działalnością referatów oraz innych jednostek organizacyjnych realizujących te zadania.
2. Do zadań skarbnika należy w szczególności:
1)   przygotowanie projektu budżetu oraz bieżący nadzór nad jego wykonaniem przez gminne jednostki organizacyjne;
2)   nadzorowanie wykonania obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości i obsługi księgowej budżetu;
3)   wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4)   dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
5)   dokonywanie kontroli kompletności i rzetelności sporządzonych dokumentów dot. operacji gospodarczych i finansowych;
6)   kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych; nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości budżetowej;
7)   przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i bieżących informacji o sytuacji finansowej gminy;
8)   opiniowanie projektów uchwał rady wywołujących skutki finansowe dla gminy;
9)   wykonywanie zadań kierownika referatu finansowo-budżetowego;
10) dokonywanie kontroli funkcjonalnej i bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w przypisanym zakresie;
11) wykonywanie innych zadań na polecenie burmistrza lub zastępcy burmistrza.
§ 14. 1. Sekretarz prowadzi sprawy gminy powierzone przez burmistrza w określonym zakresie, w szczególności zapewnia właściwą organizację pracy urzędu i bieżącą kontrolę osób zatrudnionych w urzędzie.
2. Do zadań sekretarza należy w szczególności:
1)   przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów i innych aktów wewnętrznych w zakresie organizacji urzędu;
2)   nadzór nad poprawnością projektów przygotowanych pism, decyzji oraz projektów aktów prawnych burmistrza i rady;
3)   usprawnianie pracy urzędu i nadzór nad doskonaleniem kadr;
4)   kontrola dyscypliny pracy;
5)   kontrola gospodarowania mieniem na terenie urzędu;
6)   nadzór nad bezpieczeństwem, higieną i ochroną przeciwpożarową w urzędzie;
7)   nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej i terminowego załatwiania interpelacji, skarg i wniosków;
8)   organizacja i koordynowanie spraw związanych z wyborami i referendami;
9)   monitorowanie i koordynacja systemu kontroli zarządczej;
10) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników urzędu bezpośrednio podległych;
11) pełnienie funkcji kierownika urzędu w razie nieobecności burmistrza i zastępcy burmistrza;
12) wykonywanie innych zadań na polecenie burmistrza lub zastępcy burmistrza.
§ 15. 1. Referatami kierują kierownicy.
§ 16. 1 Kierownicy referatów oraz pracownicy na stanowiskach samodzielnych odpowiedzialni są przed burmistrzem za sprawną i zgodną z prawem realizację zadań referatu i stanowiska.
2. Kierownicy referatów w zakresie wskazanym przez burmistrza, wykonują obowiązki zwierzchnika służbowego wobec podległych im pracowników.
3. Do zakresu zadań kierowników pracy należy w szczególności:
1)   nadzorowanie terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw należących do referatu;
2)   zapewnianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych podległych im pracowników;
3)   bieżąca ocena wykonanej pracy przez podległych pracowników i występowanie z wnioskami w ich sprawie (zatrudnienie, nagrody, kary, awanse);
4)   zapewnianie przestrzegania przez podległych pracowników porządku i dyscypliny pracy, w tym racjonalnego wykorzystania czasu pracy;
5)   przedkładanie projektu podziału zadań między podległymi pracownikami;
6)   podejmowanie działań korygujących organizację pracy w kierunku poprawy jej jakości;
7)   nadzorowanie przestrzegania przepisów na stanowiskach pracy, w tym przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz o ochronie przeciwpożarowej, o dostępie do informacji publicznej oraz o zamówieniach publicznych;
8)   dbałość o powierzone mienie;
9)   podejmowanie inicjatyw w zakresie wydawania przepisów gminnych bądź innego uregulowania określonych spraw, należących do zakresu działania referatu, współdziałanie w opracowywaniu projektów uchwał rady, zarządzeń burmistrza, umów, porozumień i innych aktów prawnych;
10) opracowywanie projektów budżetu w części dotyczącej zakresu działania referatu i bieżący nadzór nad realizacją uchwały budżetowej w tej części;
11) opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań z prowadzonych spraw;
12) współdziałanie z organami administracji publicznej, gminnymi jednostkami organizacyjnymi, jednostkami pomocniczymi gminy i organizacjami mieszkańców gminy;
13) wydawanie w zakresie wykonywanych zadań decyzji administracyjnych w ramach posiadanych upoważnień;
14) zapewnienie właściwej współpracy z radą, radnymi oraz organami jednostek pomocniczych gminy, w tym przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na skargi i wnioski interesantów, w trybie przewidzianym przepisami prawa;
15) organizowanie narad z podległymi pracownikami i przekazywanie zwierzchnikom służbowym informacji dotyczących spraw gminy i urzędu;
16) realizowanie zadań bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz obrony cywilnej  w wymiarze wynikającym z zakresu działania referatu;
17) dokonywanie kontroli funkcjonalnej i bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w przypisanym zakresie.
§ 17. 1 W sprawach związanych z organizacją pracy kierownicy referatów podlegają służbowo sekretarzowi.
2. W przypadku gdy kierujący referatem nie może pełnić swoich obowiązków, zastępuje go wyznaczony przez niego pracownik referatu. W przypadku stanowiska samodzielnego zastępstwo wyznacza sekretarz.
§ 18. Burmistrz rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy kierownikami referatu w oparciu o propozycję rozstrzygnięć przedstawioną przez sekretarza.
§ 19. 1. Pracownik jest obowiązany do wykonywania poleceń służbowych. Jest indywidualne odpowiedzialny za wykonywanie powierzonych mu obowiązków i zadań stosownie do zakresu czynności.
2. Pracownicy są zobowiązani w szczególności do:
1)   znajomości przepisów prawa materialnego, obowiązującego w powierzonym im zakresie działania;
2)   właściwego stosowania przepisów prawa proceduralnego i ustrojowego, w tym instrukcji kancelaryjnej;
3)   terminowego załatwiania spraw;
4)   zachowywania profesjonalnej staranności w tworzeniu projektów rozstrzygnięć;
5)   proponowania formy i sposobu postępowania, zapewniającego prawidłowe i szybkie załatwienie spraw;
6)   sprawnego i rzetelnego załatwiania spraw obywateli;
7)   prawidłowego ewidencjonowania i przechowywania akt spraw, zbiorów przepisów prawnych, rejestrów i spisów spraw, pomocy urzędowych oraz wyposażenia biurowego.
2. Pracownicy zatrudnieni w referatach pozostają w bezpośredniej zależności służbowej kierownika referatu, kierownik referatu zaś od burmistrza lub zastępcy burmistrza w zależności od hierarchii służbowej określonej w schemacie organizacyjnym urzędu.
3. Pracownik, który otrzyma polecenie służbowe z pominięciem powyższej kolejności, obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
4. Jeżeli sprawa wymaga niezwłocznego załatwienia, a zachowanie drogi służbowej jest niemożliwe lub spowodowałoby zwłokę w załatwieniu sprawy, mając na uwadze interes obywatela, pracownik winien niezwłocznie przystąpić do wykonania zadania, zawiadamiając o powyższym swego przełożonego.
5. Pracownikiem referującym (referentem sprawy) w rozumieniu regulaminu jest każdy pracownik załatwiający daną sprawę niezależnie od zajmującego stanowiska lub pełnionej funkcji.
§ 20. 1. Zakres czynności dla kierowników referatów ustala sekretarz.
2. Zakres czynności dla pracowników zatrudnionych w referatach ustala kierownik referatu w oparciu o propozycję sekretarza.
3. Zakres czynności dla pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy ustala burmistrz.
§ 5. Szczegółowy zakres czynności zastępcy burmistrza, sekretarza, skarbnika, kierowników referatów i pozostałych pracowników urzędu określa burmistrz.
 
Rozdział 3
Struktura organizacyjna urzędu
§ 21. 1. W urzędzie tworzy się następujące jednostki organizacyjne;
1)   referat;
2)   samodzielne stanowisko.
2. Utworzeniem referatu lub samodzielnego stanowiska zarządza burmistrz.
3. W urzędzie funkcjonują: Urząd Stanu Cywilnego, Stanowisko Obsługi Rady, Punkt Obsługi Interesanta, Biuro Ochrony Informacji Niejawnych oraz  Straż Miejska.
4. W celu realizacji określonych zadań w urzędzie, burmistrz może powołać zespoły i komisje zadaniowe.
§ 22. 1. Referat jest podstawową jednostką organizacyjną, zatrudniającą co najmniej 2 pracowników zajmujących się tymi samymi kategoriami spraw lub kilkoma zbliżonymi przedmiotowo kategoriami spraw, jeżeli ich realizacja w jednym referacie ułatwia prawidłowe zarządzanie.
2. Referatem kieruje kierownik.
3. W przypadkach uzasadnionych wielością realizowanych przez referat zadań burmistrz może utworzyć stanowisko zastępcy kierownika.
4. W referatach, gdzie brak etatowego zastępcy, w czasie nieobecności kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§ 23. 1. Samodzielne stanowisko jest najmniejszą jednostką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia struktury realizującej jedną kategorię spraw.
2. Samodzielne stanowisko może być tworzone w ramach  referatu lub poza ich strukturą.
§ 24. W urzędzie tworzy się:
1)   Referat Finansowo-Budżetowy (Znak: FB);
2)   Referat Organizacyjny (Znak: ORG);
3)   Referat Techniczno-Inwestycyjny i Architektury (Znak: TIA);
4)   Referat Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich (Znak: USC i SO);
5)   Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska (Znak: ROŚ);
6)   Referat Gospodarki Mieszkaniowej (Znak: GM);
7)   Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy (Znak: RLP);
8)   Straż Miejska (Znak: SM);
9)   Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (Znak: BO);
10) Samodzielne Stanowisko Radca Prawny (Znak: RP);
11) Samodzielne Stanowisko do spraw Obsługi Rady (Znak: OR);
12) Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego (Znak: AW).
§ 25. W urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
1)   Kierownika Referatu Finansowo-Budżetowego, którym jest skarbnik;
2)   Zastępcy Kierownika Referatu Finansowo- Budżetowego, który jest zastępcą skarbnika;
3)   Kierownika Referatu Organizacyjnego;
4)   Kierownika Referatu Techniczno-Inwestycyjnego i Architektury;
5)   Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich;
6)   Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego;
7)   Kierownika Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska;
8)   Kierownika Referatu Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy;
9)   Komendanta Straży Miejskiej;
10) Zastępcy Komendanta Straży Miejskiej.
§ 26. Zadania i czynności wspólne dla wszystkich referatów i samodzielnych stanowisk są następujące:
1)   opracowywanie propozycji do projektu budżetu gminy oraz współdziałanie z innymi komórkami w zakresie sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego;
2)   opracowywanie szczegółowego preliminarza budżetowego nadzorowanego referatu;
3)   inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań zawartych w budżecie gminy;
4)   współdziałanie z jednostkami i organizacjami tak z terenu gminy, jak i z zewnątrz;
5)   opracowywanie propozycji do projektów programów rozwoju w zakresie swojego działania;
6)   przygotowanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań;
7)   realizacja zadań dotyczących obronności kraju, w tym obrony cywilnej w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, zarządzania kryzysowego przypisanych burmistrzowi w obszarze przypisanym referatowi/samodzielnemu stanowisku w tym współpraca z Referatem Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich;
8)   wykonywanie niezbędnych opracowań i realizacja czynności organizacyjnych mających na celu przygotowywanie urzędu do działania w stanie zagrożenia państwa i wojny;
9)   rozpatrywanie wniesionych do urzędu skarg, odpowiednio do merytorycznego zakresu swego działania;
10) wydawanie zaświadczeń w sprawach związanych z merytoryczną działalnością nadzorowanego referatu;
11) opracowywanie sprawozdawczości statystycznej z zakresu czynności i funkcji realizowanych przez referat;
12) współdziałanie w wykonywaniu zadań i prac doraźnie podejmowanych bądź zlecanych do realizacji burmistrzowi;
13) realizacja tematyczna i odpowiedzialność merytoryczna za przygotowanie i aktualizację treści zawartej na stronie  internetowej gminy i w BIP-ie wynikających z realizacji zadań, stała współpraca z informatykiem;
14) stwarzanie warunków do szybkiego rozwoju gospodarczego gminy sprzyjających kreowaniu miejsc pracy;
15) operacyjne reagowanie w sytuacjach awaryjnych i zdarzeń losowych dot. infrastruktury gminnej;
16) wykonywanie na zlecenie burmistrza innych czynności w zakresie objętym jego kompetencją.
§ 27. Do zakresu działania Referatu Finansowo-Budżetowego (FB) należy w szczególności:
1)   opracowywanie projektu budżetu gminy;
2)   opracowywanie szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu;
3)   przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
4)   zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu;
5)   opracowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie;
6)   rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych;
7)   finansowanie powiązanych z budżetem gminy jednostek organizacyjnych oraz prowadzenie bieżącego nadzoru nad ich gospodarką finansową;
8)   planowanie środków budżetowych na dotacje dla gminnych jednostek organizacyjnych oraz bieżąca kontrola ich wydatkowania;
9)   dokonywanie okresowych analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej gminy i sporządzanie materiałów w tym zakresie oraz referowanie o powyższym na posiedzeniach organów samorządu;
10) nadzór nad rachunkowością budżetową prowadzoną przez jednostki organizacyjne objęte budżetem  gminy;
11) prowadzenie rachunkowości urzędu, rachunkowości jednostek oświatowych prowadzonych przez gminę, rachunkowości budżetu  gminy, rachunkowości podatków i opłat, a także sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu gminy;
12) zaliczanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach wsi do innego okręgu podatkowego niż określony dla gminy na podstawie upoważnień zawartych w ustawie o podatku rolnym;
13) zapewnienie powszechności opodatkowania poprzez pobieranie podatku: od środków transportu, rolnego, leśnego i od nieruchomości;
14) nadzór nad bieżącym pobieraniem i odprowadzaniem do budżetu opłaty skarbowej, targowej, miejscowej, od posiadania psów i innych stanowiących dochody gminy;
15) podejmowanie działań na rzecz pełnej realizacji wpływów na poczet należności budżetowych z tytułu podatków i opłat oraz likwidacji zaległości podatkowych;
16) wystawianie upomnień oraz tytułów wykonawczych bezzwłocznie po upływie terminów płatności rat podatkowych i opłat terenowych a także zobowiązań;
17) stosowanie ulg i umorzeń w podatkach i opłatach od ludności w ramach posiadanych uprawnień;
18) wydawanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatnika w zakresie podatków lokalnych;
19) terminowe i wyczerpujące załatwianie wpływających od ludności skarg, odwołań i podań w sprawach podatków i opłat;
20) sporządzanie i wydawanie informacji pracownikom urzędu o osiągniętych przez nich dochodach – PIT 11;
21) obsługa kasowa budżetu;
22) uzgadnianie spisów inwentaryzacyjnych;
23) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia;
23) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbami i Urzędami Skarbowymi;
24) obsługa księgowa Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
25) wydawanie i rozliczanie druków ścisłego zarachowania (kwitariusze, mandaty, bloczki opłaty targowej itp.).
26) przeprowadzanie planowanych kontroli działalności komórek organizacyjnych urzędu i jednostek organizacyjnych gminy według zatwierdzonego przez burmistrza planu kontroli;
27) opracowywanie okresowych planów kontroli w układzie przedmiotowo‑podmiotowym;
28) przeprowadzanie doraźnych kontroli w jednostkach wymienionych w pkt. 26;
29) kontrola wykonania zaleceń pokontrolnych;
30) opracowywanie sprawozdań z działalności kontrolnej oraz prezentacja jej wyników przed organami gminy;
31) wskazywanie burmistrzowi przyczyn występujących nieprawidłowości, propozycji i sposobów zapobiegania im oraz ich eliminacji;
32) zabezpieczenie dowodów i przygotowanie materiałów kwalifikujących sprawę do skierowania na drogę postępowania prokuratorskiego lub sądowego;
33) kontrola właściwego wykorzystania przyznanych z budżetu gminy dotacji na realizację zadań własnych gminy;
34) systematyczna ocena systemu kontroli zarządczej i przedstawianie burmistrzowi propozycji zmian w jego funkcjonowaniu.
§ 28. Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego (ORG) należy w szczególności:
1) obsługa gospodarcza urzędu;
2) zaopatrywanie pracowników urzędu w materiały biurowe i środki czystości;
3) prenumerowanie dzienników, czasopism oraz zakup wydawnictw specjalistycznych;
4) obsługa urządzeń biurowych;
5) nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości w pomieszczeniach budynku;
6) dekorowanie siedziby urzędu z okazji świąt i rocznic;
7) przygotowywanie dużej sali wg potrzeb rady miejskiej oraz małej sali na potrzeby  burmistrza
     i protokołowanie jego spotkań;
8) zapewnienie obsługi kancelaryjnej urzędu, sekretariatu burmistrza, zastępcy burmistrza i se-
    kretarza;
9) przyjmowanie, rozdział i wysyłka korespondencji;
10) zamawianie tablic urzędowych, pieczęci, ich wydawanie i brakowanie;
11) prowadzenie rejestru zarządzeń burmistrza, wydawanych upoważnień i pełnomocnictw;
12) organizacja przyjmowania i załatwiania skarg, wniosków, postulatów i listów obywateli;
13) prowadzenie spraw kadrowych pracowników urzędu, kierowników gminnych jednostek or-
      ganizacyjnych,  przedszkola, publicznych szkół podstawowych, gimnazjum i zespołu szkół,
       w tym z naborem kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze;
14) organizowanie służby przygotowawczej i okresowej oceny kwalifikacyjnej w urzędzie
15) organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów;
16) sporządzanie wniosków o staże, prace interwencyjne, roboty publiczne i prace społecznie
       użyteczne;
17) prowadzenie programu Płatnik na rzecz pracowników urzędu, i jednostek oświatowych;
18) opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczą-
      cych  pracowników urzędu;
19) inicjowanie organizowania kursów, szkoleń dla pracowników urzędu,
20) współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi a zakresie organizacji szkoleń;
21) prowadzenie działalności socjalnej na rzecz pracowników urzędu;
22) prowadzenie ewidencji dzieci szkolnych i postępowania administracyjnego wobec rodziców
      tych dzieci, które  nie realizują obowiązku nauki;
23) wykonywanie zaleceń kuratorium wynikających z nadzoru pedagogicznego;
24) opracowywanie regulaminu konkursu i powoływanie komisji na stanowiska dyrektorów
      oświatowych, kulturalnych i sportowych gminnych jednostek organizacyjnych;
25) przedstawianie opinii w sprawie powoływania wicedyrektora;
26) współdziałanie  z kuratorium  w opracowaniu oceny pracy dyrektorów szkół i przedszkola,
       przedkładanie do zatwierdzenia burmistrzowi;
27) organizowanie  egzaminów o awans zawodowy nauczyciela mianowanego, prowadzenie
      ewidencji nauczycieli mianowanych;
28) opracowywanie zasad udzielania zniżek oraz zwalnianie od obowiązku realizacji tygodnio
      wego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w
      szkole;
29) udzielanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na tere
      nie gminy;
30) prowadzenie sprawozdawczości SIO;
31) zwrot pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników i udzielanie im       
      pomocy de minimis;
32) realizacja obowiązku gminy w zakresie dowozu dzieci niepełnosprawnych realizujących
      obwiązek szkolny i obowiązek nauki poza miejscem zamieszkania;
33) prowadzenie rejestrów: niepublicznych placówek oświatowych, żłobków i samorządowych
       instytucji kultury;
34) realizacja zadań w oparciu o obowiązujące przepisy BHP na rzecz pracowników urzędu i     
      jednostek organizacyjnych gminy, w szczególności: organizowanie szkoleń, przygotowywanie szkoleń, projektów zarządzeń i instrukcji bhp, sporządzanie dokumentacji powypadkowej, organizowanie badań lekarskich, współdziałanie ze społeczną inspekcja pracy;
35) załatwianie spraw związanych z wyborami do parlamentu, organów gminy i innych organów władzy publicznej;
36) współpraca z urzędnikiem wyborczym w zakresie realizacji wyborów i referendum.
§ 29. Do zakresu działania Referatu Techniczno-Inwestycyjnego i Architektury (TIA) należy w szczególności:
1) sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
2) sporządzanie prognozy skutków wpływu ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego  na
     środowisko przyrodnicze oraz skutków budowy dużych obiektów handlowych w przypadku
     ustalenia w planie terenów przeznaczonych pod te obiekty;
3) sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
4) wydawanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego;
5) prowadzenie rejestrów planów miejscowych, gromadzenie materiałów związanych z tymi
    planami oraz właściwe ich przechowywanie;
6) wydawanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania terenu;
7) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz stwierdzenie ich
     wygaśnięcia;
8) gromadzenie odpisów decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej
    dotyczących zagospodarowania terenu oraz badanie ich zgodności z ustalonymi warunkami
     zabudowy i zagospodarowania terenu;
9)   planowanie, przygotowanie, realizacja i rozliczenie zadań inwestycyjnych i remontowych w zakresie:
a)   zaopatrzenia w wodę,
b)   zaopatrzenia w energię elektryczną,
c)   zaopatrzenia w energię cieplną,
d)   kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
e)   oczyszczania ścieków komunalnych,
f)   urządzeń sanitarnych,
g)   wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,
h)   gminnych dróg i mostów,
i)    urządzeń sportowo-rekreacyjnych,
j)    budownictwa komunalnego;
10) udział w opracowaniu lub aktualizacji i zatwierdzaniu programu gospodarczego gminy i generalnych koncepcji w zakresie inżynierii miejskiej;
11) udział w ustalaniu potrzeb inwestycyjnych i remontowych projektu programu gospodarczego gminy, przy uwzględnieniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i lokalnych potrzeb społecznych;
12) określanie rozmiaru inwestycji, wybór w trybie zamówień publicznych jednostki projektowej, uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych zezwalających na wykonanie robót;
13) koordynowanie spraw związanych z oceną i zatwierdzeniem projektów technicznych;
14) ustalanie kosztu inwestycji oraz udział w przygotowaniu projektu budżetu na dany rok;
15) dokonywanie wyboru wykonawcy robót w trybie zamówień i zrealizowanie umowy o wykonanie robót lub wykonanie usług;
16) przygotowywanie umów lub pełnomocnictw z zakresu obowiązków i odpowiedzialności dla inspektora nadzoru inwestorskiego;
17) sporządzanie wniosków o przyznanie pozabudżetowych środków finansowych na realizację inwestycji i remontów;
18) wykonywanie funkcji inwestora bezpośredniego w stosunku do inwestycji i remontów podejmowanych na podstawie uchwały rady i finansowanych z budżetu gminy;
19) koordynowanie działań związanych z przebiegiem robót, o których mowa w pkt 10;
20) przekazywanie do użytku inwestycji i rozliczenie jej kosztów poprzez:
a)   sprawdzenie kalkulacji przedkładanych przez wykonawcę,
b)   sporządzenie końcowych zestawień kosztów realizacji inwestycji i remontów,
c)   wyegzekwowanie od projektanta lub wykonawcy należnych odszkodowań lub kar umownych,
d)   sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie przekazania inwestycji do użytkowania,
e)   organizowanie lub udział w przeglądach gwarancyjnych;
21) opiniowanie zamierzeń inwestycyjnych innych inwestorów w zakresie zgodności z planowanymi i realizowanymi inwestycjami gminnymi;
22) zapewnianie zgodności przeprowadzania w urzędzie przetargów na roboty, usługi i dostawy zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
23) opracowywanie planu przeprowadzenia zamówień publicznych w oparciu o propozycje otrzymane z poszczególnych jednostek organizacyjnych;
24) opiniowanie wniosku o rozpoczęcie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego;
25) opracowywanie ogłoszenia o zamówieniu publicznym;
26) opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
27) przeprowadzenie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego wraz z wyborem wykonawcy, o ile burmistrz nie postanowi inaczej;
28) przygotowywanie umowy o zamówienie publiczne;
29) sporządzanie sprawozdań z realizacji zamówienia publicznego;
30) kompletowanie i przechowywanie dokumentacji zamówień publicznych;
31) monitorowanie przebiegu zamówień publicznych;
32) gromadzenie informacji o charakterze planistycznym i sprawozdawczym dotyczących realizacji zamówień publicznych;
33) prowadzenie systematycznej współpracy z osobami uczestniczącymi w postępowaniu o zamówienia publiczne w zakresie sporządzania dokumentacji w okresie planowania i przygotowania postępowań;
34) współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi urzędu w opracowywaniu wniosków dotyczących środków z funduszy Unii Europejskiej, dotacji, pożyczek, kredytów i innych podobnych źródeł finansowania;
35) prowadzenie numeracji porządkowej nieruchomości i nadawanie numeracji nowym budynkom;
36) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat planistycznych;
37) współdziałania z referatami urzędu i jednostkami organizacyjnymi gminy w zapewnieniu prawidłowego stanu technicznego komunalnych zabytków mieszkaniowych, obiektów użyteczności publicznej i obiektów jednostek budżetowych;
38) współdziałanie z Referatem Rolnictwa, Ochrony Środowiska w zakresie przygotowania terenów dla budownictwa komunalnego, jednorodzinnego, letniskowego, rekreacyjnego oraz w zakresie zagospodarowania stref ochronnych i lokalizacji inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska;
39) współdziałanie z Referatem Gospodarki Mieszkaniowej w zakresie remontów i napraw budownictwa mieszkaniowego będącego w zasobach gminy.
§ 30. Do zakresu działania Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska (ROŚ) należy w szczególności:
  1. tworzenie zasobów gruntów na potrzeby gminy poprzez odpłatne i nieodpłatne nabywanie od osób fizycznych i prawnych nieruchomości oraz komunalizację;
  2. przygotowywanie dokumentacji do sprzedaży, oddanie w trwały zarząd, użyczenie użytkowania gruntów osobom fizycznym i prawnym;
       3)   wypłacanie odszkodowań za przejmowane grunty wydzielane pod budowę dróg;
       4) wydawanie decyzji podziałowych i rozgraniczeniowych;
        5) zlecanie podziałów oraz wycen nieruchomości przeznaczonych do zagospodarowania przez     
             gminę;
       6) korzystanie z prawa pierwokupu nieruchomości lub rezygnacja z prawa pierwokupu;
      7) zawieranie umów na dzierżawę terenów i nieruchomości oraz naliczanie stosownych opłat;
      8) dokonywanie okresowych kontroli wydzierżawionych nieruchomości;
      9)  ustalanie stawek czynszu za grunty, budynki, lokale i urządzenia;
    10) opracowywanie projektów uchwał rady w sprawach: ochrony zwierząt, ochrony środowiska,  
          ochrony przyrody, utrzymania porządku i czystości, gospodarki nieruchomościami;
     11) informacja o stanie mienia;
  12) plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości
  13) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego           
  14) wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego i poświadczeń o pracy
        w gospodarstwie rolnym,
   15) ustanawianie zakresu i warunków użytkowania, wygasania prawa użytkowania oraz prawa     
         zarządu;
   16) ustalanie opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd i użytkowanie nieruchomo-  
        ści;
   17) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat adiacenckich;
   18) opracowanie projektu planu gospodarowania gruntami rolnymi w strefach ochronnych; opra-   
         cowanie planu ochrony środowiska;
   19) współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu obszarów
         gminy, w szczególności w zakresie ochrony zwierzyny;
   20) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi;
   21) nakazywanie posiadaczom gruntów zniszczenia zasiewów lub zasadzeń o nieodpowiedniej
        zdrowotności;
  22) sporządzanie statystyki rolniczej i udział w pracach dotyczących spisów rolnych;
  23) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu choroby zakaźnej zwierząt;
  24) wyznaczanie biegłego do wyceny zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem
        choroby zaraźliwej;
  25) finansowanie akcji stosowania środków ochronnych i nadzoru na obszarze gminy zwalczają-
        cych chorobę zaraźliwą;
  26) opracowanie programu ochrony zwierząt;
  27) podawanie do wiadomości publicznej zarządzeń Państwowego Lekarza Weterynarii w zakresie
        tymczasowych środków zmierzających do umiejscowienia choroby i nadzór nad ich wykona-  
        niem;
  28) wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznawanej za agresyw-
         ną;
  29) wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt gospodarskich i domowych właścicielowi
        i przekazanie ich odpowiednio do schroniska, gospodarstwa rolnego;
  30) prowadzenie ewidencji właścicieli psów;
  31) wyłapywanie bezdomnych zwierząt i umieszczanie ich w przytulisku lub schroniskach;
  32) załatwianie spraw związanych ze zgłoszeniem chorób, szkodników i chwastów, przyznawanie za-
        siłków właścicielom gruntów rolnych, którzy w wyniku występowania chorób, szkodników   
       i chwastów ponieśli straty materialne;
  33) gospodarowanie zasobami wodnymi służącymi zaspokojeniu potrzeb ludności, gospodarki,
        ochronie wód i środowiska związanego z zasobami gminnymi;
  34) zabezpieczających, gdy spowodowana przez niego zmiana stanu wody na gruncie wpływa szkodl-i
         wie na grunty sąsiednie;
  35) zatwierdzanie ugody w sprawie zmian stanu wody na gruntach na wniosek ich właścicieli;
  36) utrzymanie urządzeń wodnych będących własnością gminy;
  37) współdziałanie z komórką ds. zarządzania kryzysowego w przygotowaniu planów ochrony
        przed powodzią oraz suszą;
  38) udział w pracach gminnego zespołu reagowania kryzysowego w zakresie ochrony przed powo-
        dzią;
  39) opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej spółkom wodnym, zgodnie z przepisami
         o finansach publicznych dotyczących dotacji przedmiotowych, na wykonanie urządzeń melioracji
        wodnych na warunkach określonych w prawie wodnym;
  40) współpraca ze spółkami wodnymi i LZMiUW w Zielonej Górze i RZGW we Wrocławiu i IMGW
         w Warszawie;
  41) utrzymanie cieków melioracji szczegółowej należącej do gminy;
  42) wyznaczanie za odszkodowaniem, na części nieruchomości przyległej do wód, dostępu do
        wody objętej powszechnym korzystaniem;
  43) opiniowanie wniosków o wydanie pozwoleń wodnoprawnych, opiniowanie zrzutu wód opado-
        wych i roztopowych;
  44) prowadzenie czynności związanych z przygotowaniem projektu uchwały rady gminy w sprawie
        wykazu kąpielisk na terenie gminy;
  45) prowadzenie i aktualizacja ewidencji kąpielisk na terenie gminy;
  46) nadzór nad przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w zakresie zaopatrzenia w wodę
        i odprowadzenia ścieków na terenie gminy;
  47) udzielanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odpro 
       wadzenia ścieków;
  48) uchwalanie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sława;
  49) zapewnienie czystości i porządku na terenie gminy oraz tworzenie warunków niezbędnych do  
        ich utrzymania poprzez planowanie budowy, utrzymanie i eksploatację instalacji i urządzeń do
        odzysku lub unieszkodliwienia odpadów komunalnych;
  50) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróż
        niania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjne;
  51) prowadzenie ewidencji zawartych umów na wywóz nieczystości ciekłych przez właścicieli
        nieruchomości;
  52) prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości
        i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu
        rozwoju sieci kanalizacyjnych;
  53) utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych należących do gminy i na innych
    terenach określonych w ustawie poprzez:
  1. zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
      b)  uprzątanie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń;
  54) nadzór na realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości określonych w art. 5 ustawy
        o utrzymaniu w czystości i porządku w gminie;
  55) nadzór nad prowadzeniem zadań powierzonych, dotyczących wysypisk komunalnych, szaletów
         publicznych;
  56) wydawanie zezwoleń na świadczenie usług przez przedsiębiorców w zakresie opróżniania
         zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
  57) wydawanie decyzji w sprawie zastępczego wywozu nieczystości ciekłych;
  58) sporządzanie sprawozdań z krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych;
  59) opiniowanie programów gospodarki odpadami opracowanych przez wytwórców odpadów nie
        bezpiecznych;
  60) opiniowanie wniosków o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku
        i unieszkodliwiania odpadów;
   61) podejmowanie czynności prawnych w przypadkach stwierdzenia naruszeń przepisów ustawy
         o odpadach;
  62) sporządzanie sprawozdań na potrzeby GUS i innych jednostek, z zakresu:
        a) ochrony środowiska,
       b) gospodarki odpadami,
       c) drogownictwa,
       d) ustawy o gospodarce nieruchomościami,
        e) rolnictwa;
  63) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych od
        właścicieli nieruchomości;
  64) prowadzenie edukacji ekologicznej, współpraca ze szkołami i Ligą Ochrony Przyrody;
  65) opiniowanie projektów prac geologicznych;
 66) opiniowanie wniosków o udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin,
        uzgadnianie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż i bezzbiornikowe magazyno- 
       wanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach
       górniczych;
  67) opiniowanie planu ruchu zakładu górniczego;
  68 )współdziałanie w zalesianiu gruntów osób fizycznych;
  69) opiniowanie wniosków: o przyznanie dotacji na zalesienie gruntów, o uznanie lasu za ochron- 
         ny;
  70) wykładanie do publicznego wglądu projektu uproszczonego planu urządzenia lasu
        z powiadamianiem o tym fakcie właścicieli lasów;
  71) przeprowadzanie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowa-
        niach;
  72) prowadzenie bazy OOŚ – www.bazaoos.gdos.gov.pl,;
  73) nakładanie obowiązków dotyczących zapobiegania, ograniczenia lub monitorowania oddziały-
        wania przedsięwzięcia na środowisko;
  74) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie
       objętym właściwością burmistrza;
 75) sporządzanie gminnych programów ochrony środowiska uwzględniających wymagania okre-  
        ślone w polityce ekologicznej państwa;
  76) sporządzanie raportów z wykonania programów i przedstawianie ich radzie;
  77) gromadzenie informacji uproszczonych o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji
        stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska i okresowe przedkładanie ich marszałko-
        wi- prowadzenie bazy azbestowej www.bazaazbestowa.gov.pl

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony