ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XIII/96/11Drukuj informacjęAkt prawny: XIII/96/11

Szczegóły informacji

XIII/96/11

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XIII

Kadencja: VII

Data wejścia w życie: 29 września 2011

Data podjęcia/podpisania: 2011-09-29

Tytuł aktu:

w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Sława w 2012 roku z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Na podstawie:

Na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zmianami) uchwala się program współpracy Gminy Sława w 2011 roku z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Treść:

§ 1. Program określa:
1. cel główny i cele szczegółowe programu;
2. zasady współpracy;
3. zakres przedmiotowy;
4. formy współpracy;
5. priorytetowe zadania publiczne;
6. okres realizacji programu;
7. sposób realizacji programu;
8. wysokość środków przeznaczanych na realizację programu;
9. sposób oceny realizacji programu;
10. informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;
11. tryb powoływania oraz zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1. dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, ze zmianami);
2. inicjatywie lokalnej – rozumie się przez to złożenie przez mieszkańców Gminy Sława, bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wniosku o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 19b-19h ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
3. komisjach konkursowych – rozumie się przez to komisje konkursowe ds. opiniowania ofert na realizację zadań publicznych;
4. konkursie ofert – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
5. organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
6. Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Sławy;
7. programie – rozumie się przez to program współpracy Gminy Sława w 2012 roku z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
8. stronie Gminy – rozumie się przez to stronę internetową znajdującą się pod adresem www.slawa.pl
9. środkach pozabudżetowych – rozumie się przez środki finansowe pochodzące z funduszy:
1) Unii Europejskiej,
2) strukturalnych,
3) innych państw i organizacji międzynarodowych,
4) polskich i zagranicznych organizacji pozarządowych,
5) podmiotów komercyjnych,
6) administracji centralnej.
10. ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
§ 3. 1. Celem głównym programu jest określenie zasad regulujących współpracę Gminy Sława z organizacjami w 2012 roku.
2. Cele szczegółowe obejmują:
1) kształtowanie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego i wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych, w tym:
a) organizowanie i wspieranie działań społecznych i inicjatyw obywatelskich na rzecz Gminy i rozwoju więzi lokalnych,
b) rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej Gminy,
c) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycję,
d) promocję postaw obywatelskich i prospołecznych,
e) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów lokalnych,
f) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców Gminy,
g) tworzenie warunków do wyrównywania szans życiowych niepełnosprawnych członków społeczności Gminy, w każdym aspekcie życia społeczności i rozwoju osobistego,
h) przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu,
i) wspieranie tworzenia infrastruktury społecznej;
2) podnoszenie skuteczności i efektywności działań w sferze zadań publicznych;
3) wzmocnienie pozycji organizacji i zapewnienie im równych z innymi podmiotami szans w realizacji zadań publicznych, przez wspieranie oraz powierzanie im zadań, z jednoczesnym zapewnieniem odpowiednich środków na ich realizację;
4) uzupełnienie działań Gminy w zakresie nie objętym przez struktury samorządowe;
5) zwiększenie aktywności organizacji w wykorzystaniu środków pozabudżetowych na rzecz mieszkańców Gminy;
§ 4. Gmina współpracuje z organizacjami w sferze zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt. 1-33 ustawy.
§ 5. Współpraca Gminy z organizacjami, mająca charakter finansowy lub pozafinansowy, odbywa się na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności i uczciwej konkurencji oraz jawności.
§ 6. 1. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w następujących formach:
1) powierzania wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji;
2) wspierania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji;
2. Zlecanie realizacji zadań publicznych następuje w trybie konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia.
3. Powierzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może nastąpić w innym trybie niż określony w ust. 2, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zmianami), przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.
4. Na wniosek organizacji Gmina może zlecić organizacji, na podstawie art. 19a ustawy, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym z pominięciem konkursu ofert.
5. W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 62, poz. 558 ze zmianami) Gmina może zlecić organizacjom realizację zadań publicznych z pominięciem trybu konkursu ofert.
§ 7. 1. Konkurs ofert na realizację zadań publicznych w 2012 roku będzie ogłaszany w terminie do 31 marca 2012 roku.
2. W miarę potrzeb i możliwości finansowych, mogą być ogłaszane kolejne konkursy ofert na realizację zadań publicznych w 2012 roku.
§ 8. 1. Formalnej i merytorycznej oceny ofert Komisja konkursowa dokonuje na podstawie karty oceny, której wzór określa Burmistrz w drodze zarządzenia.
2. Nie będą rozpatrywane oferty organizacji, które zostały wykluczone z prawa otrzymywania dotacji zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, ze zmianami.).
3. Wykaz ofert, które spełniły wymogi formalne, publikowany jest na stronie Urzędu Miejskiego w Sławie.
4. Przy merytorycznej ocenie ofert komisja konkursowa kieruje się w szczególności:
1) zgodnością oferty z zadaniem określonym szczegółowo w konkursie ofert;
2) oceną możliwości realizacji zadania przez organizację;
3) zadeklarowaną przez organizację, jakością wykonania zadania, w tym kwalifikacjami osób, przy udziale których zadanie ma być realizowane;
4) kalkulacją kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
5) planowanym udziałem środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł (w przypadku wspierania wykonywania zadania);
6) zadeklarowanym wkładem rzeczowym i osobowym, w tym świadczeniami wolontariuszy i pracą społeczną członków organizacji;
7) realizacją zadań zleconych organizacji w poprzednim okresie, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków (o ile organizacja realizowała już zadania ze środków Gminy);
8) zaproponowaną przez organizację wysokością dotacji w stosunku do finansowego i rzeczowego wkładu własnego;
9) w uzasadnionych przypadkach możliwościami kontynuacji programu.
5. Komisje konkursowe na zasadzie równego uczestnictwa składają się z co najmniej: dwóch przedstawicieli Burmistrza oraz jednego przedstawiciela organizacji.
6. W skład komisji konkursowej nie mogą wchodzić:
1) przedstawiciele organizacji, których oferta opiniowana jest przez tę komisję konkursową;
2) osoby, których udział w opiniowaniu ofert może powodować konflikt interesów.
7. Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach w składzie co najmniej 1/2 pełnego składu osobowego. Na każdym z posiedzeń komisji konkursowej sporządzana jest lista obecności.
8. Członkowie komisji konkursowej informowani są o posiedzeniu komisji z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem.
9. Członkowie komisji konkursowej na pierwszym posiedzeniu, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, składają oświadczenie dotyczące bezstronności, którego wzór określa Burmistrz.
10. Posiedzenia komisji konkursowej są protokołowane.
11. Posiedzeniami komisji konkursowej kieruje przewodniczący, którego wskazuje Burmistrz. W przypadku nieobecności przewodniczącego posiedzeniom przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez Burmistrza.
12. Do zadań przewodniczącego komisji konkursowej należy w szczególności:
1) ustalenie przedmiotu i terminów posiedzeń komisji konkursowej;
2) inicjowanie i organizowanie prac komisji konkursowej;
3) zlecanie członkom komisji konkursowej przygotowania dodatkowych wyjaśnień dotyczących ofert.
13. Członkowie komisji konkursowej z tytułu pracy w komisji konkursowej nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
14. Komisja konkursowa dokonuje oceny oferty przyznając punkty na podstawie kryteriów wymienionych w § 8 pkt 4.
15. Obsługę organizacyjno-techniczną komisji konkursowej zapewniają pracownicy Referatu Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy.
§ 9. Bieżący monitoring i kontrolę merytoryczną wykonywanych zadań prowadzi Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy.
§ 10. 1. Dotacje mogą być udzielane wyłącznie na finansowanie lub dofinansowanie realizacji tych zadań, które mieszczą się w priorytetowych zadaniach publicznych określonych w § 23 i § 24.
2. Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane na zakup gruntów, działalność gospodarczą, działalność polityczną i religijną.
3. Określone zadanie może być finansowane lub dofinansowywane jedynie ze środków przeznaczonych na jeden konkurs organizowany przez Gminę.
§ 11. 1. Gmina może przeprowadzić otwarty konkurs na wsparcie zadań publicznych skierowanych do mieszkańców Gminy Sława, realizowanych przez organizacje w ramach programów finansowanych ze środków pozabudżetowych.
2. Wsparcie zadań realizowanych przez organizacje w ramach programów finansowanych ze środków, o których mowa w ust. 1, wraz z przekazaniem na ten cel dotacji, może być udzielone wyłącznie w przypadku realizacji zadań mieszczących się w priorytetowych zadaniach publicznych, o których mowa w § 23 i § 24.
§ 12. W celu zwiększenia przejrzystości oraz efektywności wydatków publicznych Gmina podaje do publicznej wiadomości listę organizacji realizujących zadania publiczne w trybie określonym w § 6 ust. 4. Sposób podawania listy do wiadomości określa Burmistrz.
§ 13. Gmina w celu ułatwienia organizacjom nawiązywania kontaktów oraz wzmocnienia współpracy będzie zapraszała przedstawicieli organizacji do udziału w organizowanych przez siebie spotkaniach, wyjazdach, konferencjach lub seminariach związanych ze współpracą samorządu z organizacjami.
§ 14. Gmina może wspomagać technicznie, szkoleniowo i informacyjnie organizacje realizujące na jej terenie swoje zadania statutowe, o ile są one zgodne z zadaniami Gminy.
§ 15. Gmina może, w ramach inicjatywy lokalnej, zawrzeć z organizacją umowę na realizację zadania publicznego i przekazać jej na podstawie umowy użyczenia na czas trwania tej umowy rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej.
§ 16. Organizacje mogą za pośrednictwem Referatu Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy nawiązywać kontakty z przedstawicielami organizacji i instytucji z miast, z którymi Gmina ma zawarte porozumienia o współpracy.
§ 17. Gmina w zakresie realizacji zadań własnych może zawierać porozumienia o pozafinansowej współpracy z organizacjami.
§ 18. Burmistrz może objąć honorowym patronatem działania lub programy prowadzone przez organizacje.
§ 19. 1. Gmina na etapie tworzenia projektów aktów prawnych dotyczących organizacji oraz innych spraw ważnych dla mieszkańców Gminy, zasięga opinii organizacji.
2. Przystępując do tworzenia strategii, programów społecznych oraz innych aktów wpływających na współpracę organizacji z Gminą, Gmina zaprasza do współpracy organizacje. W razie potrzeby mogą być tworzone wspólne zespoły robocze.
§ 20. Organizacje realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów zobowiązane są do:
1. promowania Gminy Sława poprzez umieszczenie na wszystkich materiałach promocyjnych i informacyjnych dotyczących zadań finansowanych i dofinansowanych ze środków Gminy informacji o zaangażowaniu Gminy w realizację wspólnego projektu, a także do zamieszczania Herbu Gminy Sława;
2. informowania w trakcie wykonywania zadania o wsparciu finansowym ze strony Gminy.
§ 21. Za kontakty Gminy z organizacjami odpowiada Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy.
§ 22. 1. Komórki organizacyjne Urzędu Miejskiego prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
1) prowadzeniu konsultacji z organizacjami w sprawach ważnych dla mieszkańców Gminy oraz w sprawach projektów aktów prawnych, będących w zakresie działalności danej organizacji, przy czym konsultacje te nie mogą być zastąpione konsultacjami z innymi, np. ustawowymi organami;
2) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
3) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Gminy;
4) sporządzaniu sprawozdań z prowadzonej finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami;
5) przekazywaniu do zaopiniowania projektów aktów prawnych Radzie Miejskiej w Sławie.
3. Kierujący komórkami organizacyjnymi Urzędu Miejskiego w Sławie informują Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy o prowadzonej współpracy, z własnej inicjatywy lub na jego prośbę.
§ 23. W 2012 roku priorytetowo będą traktowane działania związane z obchodami 700 - lecia nadania Sławie praw miejskich.
§ 24. Poza zadaniami wymienionymi w § 23 do zadań publicznych w zakresie współpracy Gminy Sława z organizacjami pozarządowymi w 2012 roku będą:
1. działania podejmowane w ramach upowszechniania kultury,
2. działania podejmowane w ramach rozwoju wspólnoty samorządowej, w tym:
1) wspieranie lokalnych społeczności, w tym partnerstw, oraz propagowanie postaw obywatelskich, prodemokratycznych i prospołecznych,
2) upowszechnianie wiedzy o gminie jako wspólnocie samorządowej,
3) wspieranie działań, mających na celu równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie lokalnym,
4) wspieranie współpracy organizacji, instytucji samorządowych i administracji publicznej w realizacji zadań na rzecz mieszkańców Gminy, w tym w zakresie pozyskiwania funduszy europejskich;
3. działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i opieki nad zabytkami;
4. wspieranie aktywności turystycznej mieszkańców Gminy oraz turystycznych projektów łączących pokolenia;
5. zapobieganie dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu osób starszych,
6. prowadzenie działań na rzecz ochrony zwierząt;
7. działania m.in. edukacyjne, konsultacyjne i informacyjne, dotyczące ochrony oraz promocji walorów środowiska, przyrody i krajobrazu,
8. zrównoważony rozwój, w tym:
1) promowanie oszczędnego i racjonalnego zużycia energii,
2) popularyzowanie energii odnawialnej oraz edukacja ekologiczna promująca racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych,
3) racjonalizacja gospodarki odpadami, polegająca na ograniczeniu powstawania odpadów, promocji segregacji, recyklingu oraz odzysku odpadów,
4) prowadzenie i wsparcie edukacji ekologicznej,
5) ochrona dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego;
9. działania mające na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz dyskryminacji z takich względów jak: płeć, narodowość, wiek, niepełnosprawność, pochodzenie rasowe i etniczne, orientacja seksualna, religia i wyznanie, pochodzenie społeczne.
10. działania majace na celu popularyzację kultury fizycznej i sportu.
§ 25. Na realizację programu przeznaczona jest kwota nie większa niż 250 000 złotych.
§ 26. 1. Projekt programu współpracy na 2012 rok powstał na bazie programu współpracy na 2011 rok, z uwzględnieniem zmian wynikających ze znowelizowanej ustawy.
2. Za jego przygotowanie odpowiedzialny był Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy.
3. Projekt programu został skonsultowany z organizacjami, w sposób określony w uchwale X/67/11 Rady Miejskiej w Sławie dnia 30 czerwca 2011r. w sprawie uchwalenia regulaminu konsultacji z organizacjami pozarządowymi, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
4. Sprawozdanie z przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w ust. 3, zamieszczone jest na stronie internetowej Gminy.
§ 27. 1. Bieżącym monitoringiem realizacji programu zajmuje się Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy.
2. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy.
3. Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy Gminy z organizacjami.
4. W rocznym sprawozdaniu z realizacji programu Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy dokonuje oceny stanu współpracy organizacji z Gminą w zakresie realizacji projektów oraz oceny uwag, wniosków i propozycji wypływających z tej współpracy.
5. Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy przygotowuje i składa Burmistrzowi sprawozdanie z realizacji programu do dnia 15 kwietnia 2013 roku.
6. Burmistrz składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji programu w terminie do dnia 30 kwietnia 2013 roku.
7. Sprawozdanie z realizacji programu umieszczone zostanie na stronie Gminy i staje się podstawą do prac nad kolejnym programem współpracy.
§ 28. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Sławy.
§ 29. Uchwała wchodzi w życie 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Uzasadnienie
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010, Nr 234, poz. 1536, ze zmianami) nakłada na organy samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi (art. 5a ust. 1 przywołanej ustawy). Celem Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Sława i organizacjami pozarządowymi oraz efektywne wykonywanie zadań publicznych. Współpraca Gminy Sława odbywać się będzie na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności (art. 5 ust. 3 . ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie). Projektowane formy współpracy są zgodne z katalogiem form wymienionych w art. 5 ust. 2 wyżej wspomnianej ustawy.
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Sława
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Grażyna Cyran
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-09-15
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Grażyna Cyran
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-05-11 13:53:49
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-05-11 14:04:49
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2018-12-03 12:12:11
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1023 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony