ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXII/155/12Drukuj informacjęAkt prawny: XXII/155/12

Szczegóły informacji

XXII/155/12

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XXII

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: 26 kwietnia 2012

Data podjęcia/podpisania: 2012-04-26

Tytuł aktu:

w sprawie: udzielenia odpowiedzi na wezwanie Pana Jarosława Czopek z dnia 12 marca 2012 roku do usunięcia naruszenia prawa

Na podstawie:

Na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Rada Miejska w Sławie uchwala, co następuje:

Treść:

§1
Uznaje się za bezzasadne wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w zakresie opisanym przez Pana Jarosława Czopek w wezwaniu z dnia 12 marca 2012 roku w sprawie usunięcia naruszeń prawa dokonanych rzekomo Uchwałą Nr LV/371/10 Rady Miejskiej w Sławie z dnia 28 października 2010 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie: Lubogoszcz, Gola, Lubiatów, Wróblów, Szreniawa, Droniki, Ciosaniec, Spokojna, Śmieszkowo, Bagno i Łupice – Gmina Sława.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Sławie, zobowiązując jednocześnie do doręczenia Wzywającemu niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE
W dniu 12 marca 2012 roku do Rady Miejskiej w Sławie, za pośrednictwem Burmistrza Sławy, z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa dokonanych Uchwałą Nr LV/371/10 Rady Miejskiej w Sławie z dnia 28 października 2010 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie: Lubogoszcz, Gola, Lubiatów, Wróblów, Szreniawa, Droniki, Ciosaniec, Spokojna, Śmieszkowo, Bagno i Łupice – Gmina Sława, wystąpił Pan Jarosław Czopek, zamieszkały w Lipinkach 41B, gm. Sława.
Wezwanie złożono na podstawie i w trybie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
W wezwaniu Wzywający wskazał na naruszenie wskazaną wyżej uchwałą następujących przepisów prawa:
1. art. 1 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym, poprzez podjęcie uchwały z przekroczeniem władztwa planistycznego, które to przekroczenie polegać miało na nieuzasadnionej ingerencji w prawo własności;
2. art. 64 ust. 2 i 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez naruszenie zagwarantowanego konstytucyjnie prawa własności;
3. art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez nieuzasadnione ograniczenie wolności gospodarczej prowadzonego gospodarstwa rolnego;
4. art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez naruszenie zasady równości wobec prawa, które to naruszenie polegać miało w ocenie Wzywającego na zapewnieniu innym właścicielom nieruchomości uprzywilejowanej pozycji poprzez przeznaczenie należących do nich działek w miejscowym planie na cele budowlane, z jednoczesnym przeznaczeniem działki Wzywającego na cele rolnicze.
W uzasadnieniu Wzywający wskazał, iż wprowadzenie Uchwałą Nr LV/371/10 Rady Miejskiej w Sławie z dnia 28 października 2010 roku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie: Lubogoszcz, Gola, Lubiatów, Wróblów, Szreniawa, Droniki, Ciosaniec, Spokojna, Śmieszkowo, Bagno i Łupice – Gmina Sława ograniczyło jego dotychczasową swobodę, jako właściciela nieruchomości, do korzystania z niej zgodnie z jej rolniczym przeznaczeniem poprzez pozbawienie go możliwości posadowienia na nieruchomości tej altan, szop, budynków gospodarczych, a także utworzenia siedliskowego gospodarstwa rolnego. Powyższe w ocenie Wzywającego ograniczyło swobodę prowadzenia działalności rolniczej na takich zasadach, jakie miały miejsce przed uchwaleniem planu.
Jednocześnie, Wzywający wskazał, iż w odniesieniu do nieruchomości sąsiadujących dopuszczono lokalizację na n ich zabudowy mieszkalnej. Wskazał w tym miejscu, iż jedna z tych nieruchomości jest własnością Burmistrza Gminy Sława, inna zaś nieruchomość jest własnością wieloletniego radnego gminnego. W tym stanie rzeczy skarżący upatruje naruszenia konstytucyjnej zasady wolności wobec prawa.
W dalszej części uzasadnienia Wzywający zarzucił Organowi Stanowiącemu Gminy Sława przekroczenie zakresu dopuszczalnego władztwa planistycznego poprzez dowolność w ustalaniu przeznaczenia działek oraz naruszenie prawa polegające na uniemożliwieniu korzystania z działek stosowanie do postanowień Rozporządzenia Nr 3 Wojewody Lubuskiego z dnia 17 lutego 2005 roku w sprawie obszarów chronionego krajobrazu Jeziora Sławskiego. W ocenie Wzywającego ingerencja Uchwały w sposób korzystania z gruntów rolnych jest niewątpliwie nieuzasadniona.
Kończąc Wzywający wskazał na przekroczenie władztwa planistycznego i wezwał Radę Miejską w Sławie do usunięcia zachodzących, w jego ocenie, naruszeń prawa będących wynikiem podjęcia Uchwały Nr LV/371/10 Rady Miejskiej w Sławie z dnia 28 października 2010 roku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie: Lubogoszcz, Gola, Lubiatów, Wróblów, Szreniawa, Droniki, Ciosaniec, Spokojna, Śmieszkowo, Bagno i Łupice – Gmina Sława.
Rada Miejska w Sławie po wnikliwej analizie treści wezwania oraz poprzedzającej podjęcie Uchwały Nr LV/371/10 Rady Miejskiej w Sławie z dnia 28 października 2010 roku procedury planistycznej uregulowanej w art. 14 – 27 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) stwierdza bezzasadność wezwania. W szczególności nie dopatruje się istotnych naruszeń prawa, które zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym powodowałyby nieważność uchwały w całości, bądź w części.
Na wstępie należy podnieść, że przedmiotowe Wezwanie o wniesione w oparciu o art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142. poz. 1591 ze zm.), dalej u.s.g. Przepis art. 101 ust. 1 u.s.g. stanowi, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organy gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa - zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
Należy zauważyć, iż legitymację do wystąpienia z wezwaniem na podstawie art. 101 ust. 1 u.s.g., a w konsekwencji złożenia skargi do sądu administracyjnego posiada jednostka, której prawa lub obowiązki kształtuje zaskarżony akt. Przez interes prawny rozumie się przyznany przepisami prawa materialnego zakres uprawnień podmiotu, kształtujący jego pozycję prawną.
Wkroczenie przez organ w tę sferę, stanowi przejaw naruszenia interesu prawnego. Ingerencja władzy w tę sferę może być przy tym uprawniona lub naruszająca zakres przyznanych organowi kompetencji. Legitymację skargową z art. 101 ust. 1 u.s.g. wyznacza zatem niezgodność z prawem uchwały organu gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, wywołującej negatywne następstwa w sferze prawnej wnoszącego skargę, polegające na zniesieniu, ograniczeniu, uniemożliwieniu realizacji uprawnienia, naruszeniu interesu prawnego.
Tak więc aby uznać skargę za zasadną, należy wykazać naruszenie przez organ gminy konkretnego przepisu prawa materialnego, wpływającego negatywnie na sytuację prawną skarżących. Postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jako przepisy prawa miejscowego, stanowią źródło norm, które mogą modyfikować dopuszczalne sposoby korzystania przez właściciela z nieruchomości, albowiem wskazują na możliwe sposoby jej zagospodarowania. Jeżeli zatem zapisy planu dotyczą czyjejś nieruchomości, to należy przyjąć, że uchwała w przedmiocie planu narusza (w sposób dopuszczalny lub nie) interes prawny tego podmiotu.
Zgodnie z koncepcją władztwa planistycznego (Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, W-wa 2003, s. 90), mającą umocowanie w przepisie art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 717 ze zm.), zwana dalej u.p.z.p., organom gminy przysługuje prawo władczego rozstrzygnięcia co do przeznaczenia terenu pod określone funkcje.
Nie ulega wszakże wątpliwości, iż przysługujące gminie władztwo planistyczne może być skutecznie zrealizowane jedynie w planie zagospodarowania przestrzennego, który został uchwalony przy
zachowaniu, określonych ustawą o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zasad i trybu jego sporządzenia. Obydwie te przesłanki mają tak zasadnicze znaczenie przy realizowaniu władczych uprawnień gminy, jakimi są plany zagospodarowania przestrzennego, że ustawodawca w art. 28 ust. 1 u.p.z.p ich naruszeniu przypisał sankcję nieważności. Otóż przepis powyższy stanowi, że naruszenie zasad sporządzania studium lub planu miejscowego, istotne naruszenie trybu ich sporządzania, a także naruszenie właściwości organów w tym zakresie, powoduje nieważność uchwały rady gminy w całości lub w części.
W pierwszej kolejności Organ stanowiący zbadał, czy zostały naruszone zasady sporządzania planu miejscowego. Jak zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 20 grudnia 2006 roku (sygn .akt II SA/Po 692/06, LEX nr 475253) ustawodawca w żadnym przepisie nie zdefiniował powyższego pojęcia, jednakże należy przyjąć, że "zasady sporządzenia planu miejscowego" dotyczą zawartości aktu planistycznego (części tekstowej i graficznej, załączników), zawartych w nim ustaleń, a także standardów dokumentacji planistycznej. W odniesieniu do planu miejscowego jego merytoryczną zawartość (część tekstową i graficzną) określają art. 15 ust. 1 i 17 pkt 4 oraz 20 ust. 1 u.p.z.p. Przedmiot (wprowadzone ustalenia) określają art. 15 ust. 2 i 3, natomiast standardy dokumentacji planistycznej określa, wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 16 ust. 2 ustawy, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1587). Organ nie dopatrzył się, aby zasady sporządzania planu zostały naruszone.
W trakcie procedury planistycznej uwzględniono zarówno wymogi dotyczące wymaganych konsultacji i uzgodnień, jak i umożliwiono wszystkim zainteresowanym, w tym także Wzywającemu, składanie wniosków i uwag do projektu planu, a także sugestii, co do ewentualnego przeznaczenia w planie poszczególnych terenów z obrębów planem zagospodarowania objętych. Z uprawnienia takiego Wzywający w odpowiednim, przeznaczonym na to czasie, nie skorzystał, pomimo dochowania przez Burmistrza Sławy, określonego w art. 17 pkt. 11 u.p.z.p., wymogu ogłoszenia o możliwości wnoszenia uwag do projektu planu, jak również nie uczestniczył w dyskusji publicznej nad przyjętymi rozwiązaniami w projekcie planu.
Należy zauważyć, iż nie każde naruszenie interesu prawnego Wzywającego, w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czyni Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa zasadnym. Istotą planu miejscowego jest bowiem ustalenie przeznaczenia danego terenu (terenów) i w tym znaczeniu z reguły prowadzi on do ograniczenia prawa własności i naruszenia owego interesu prawnego. W niniejszej sprawie prawo własności nie zostało ograniczone w sposób budzący wątpliwości, lecz w dający się usprawiedliwić uprawnieniami władczymi gminy.
Przepis art. 3 ust. 1 u.p.z.p ustanawia zasadę samodzielności planistycznej gminy zwanej doktrynalnie władztwem planistycznym, w ramach którego gmina ustala w miejscowym planie przeznaczenie terenów, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określa sposoby i warunki zabudowy. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie miejscowych planów, należy do zadań własnych gminy. Ustawodawca przekazał zatem gminie kompetencje w zakresie władczego przeznaczania i ustalania zasad zagospodarowania terenu w drodze aktu prawa miejscowego.
To właśnie w ramach przysługującego Gminie Sława władztwa planistycznego w Uchwale Nr LV/371/10 Rady Miejskiej w Sławie z dnia 28 października 2010 roku utrzymano dotychczasowe rolnicze przeznaczenie działki o nr ew. 67 należącej do Wzywającego. Ponadto określenie przeznaczenia działki należącej do Wzywającego nastąpiło zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.z.p., albowiem w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Sława, nieruchomość należąca do Wzywającego przeznaczona była na cele rolnicze.
W ocenie Rady Miejskiej w Sławie, przy Uchwała Nr LV/371/10 Rady Miejskiej w Sławie z dnia 28 października 2010 roku w żadnej mierze nie ogranicza uprawnień właścicielskich Wzywającego, a jedynie precyzuje treść prawa własności nieruchomości wyznaczoną ogólnym przepisem art. 140 Kodeksu cywilnego i sposób jego wykonywania. Nie można tym samym mówić o przekroczeniu przez Radę Miejską w Sławie gwarantowanej ustawa swobody planistycznej, albowiem Uchwała podjęta została w granicach przysługujących Gminie uprawnień.
Niezależnie od powyższego zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zachodzi wskazane przez Wzywającego naruszenie art. 1 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, albowiem przepisu ustawy w tym brzmieniu nie stosowano przy podejmowaniu uchwały. Uchwałę podjęto bowiem na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.).
Z powyższych względów Wezwanie uznać należało za bezzasadne.
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Sława
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Grażyna Cyran
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-04-11
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Grażyna Cyran
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-05-09 09:18:20
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-05-09 09:18:30
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2018-12-03 15:05:32
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1275 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony